Totalforbud med forkert fokus

04. februar 2013  |  Østjylland

Fra 1. marts er det forbudt for de ansatte i Aarhus Kommune at ryge i arbejdstiden - de overenskomstbetalte pauser inklusive. Hverken indenfor eller udenfor må cigaretterne tændes.

Fra start har HK Kommunal Østjylland været kritisk over for den restriktive rygepolitik og påpeget, at et totalforbud ikke er vejen frem. Hverken i forhold til den enkelte medarbejder eller i forhold til det fælles arbejdsmiljø.

I sidste uge kritiserede fagforeningen igen beslutningen, fordi de elektroniske cigaretter forbydes i lighed med almindelige cigaretter. Desuden blev byrådet kritiseret for dobbeltmoral, fordi det har fritaget sig selv for rygereglerne.

Formand for HK Kommunal Østjylland Hans-Henrik Hansen siger om totalforbuddet mod rygning:

- Hvis man vil fremme sundheden for de ansatte, er det alt for snævert at fokusere på rygning og andre individuelle faktorer. Vi mangler, at man med lige så stor beslutsomhed ser på arbejdsbelastningen og det psykiske arbejdsmiljø.

Formanden gør opmærksom på, at også andre kommuner end Aarhus fokuserer på rygning samtidig med, at de slås med arbejdsmiljøproblemer. Han henviser til en landsundersøgelse fra 2009, som den tidligere professor i psykisk arbejdsmiljø, sociolog og dr.med. Tage Søndergård Kristensen lavede for HK. I undersøgelsen udtrykte det kommunalt ansatte kontorpersonale en oplevelse af lav forudsigelighed, lav anerkendelse og lav rolleklarhed samt høj udbrændthed, høj stress og højt søvnbesvær. Hans-Henrik Hansen mener, at dette kun er blevet værre med finanskrisen og den usikre jobsituation.

- Rygepolitikken retter fokus på den enkelte. Men skal sundheden for de kommunalt ansatte virkelig forbedres, skal fokus rettes på arbejdspladsen. Her er der virkelig behov for ændringer, der kunne gavne arbejdsmiljøet og forbedre sygefraværet.

Ifølge Hans-Henrik Hansen skal kommunernes rygepolitik ses i en sammenhæng med deres generelle arbejdsgiverpolitik.

- De kommunale arbejdsgivere går benhårdt efter at få mere ledelsesret. Derfor vil de pauserne til livs. Og derfor stiller de krav til overenskomsten om, at arbejdstiden kan hæves.

Men netop derfor forudser han, at kommunerne får svært ved at opnå de ønskede produktivitetsforbedringer:

- Hvis man bliver ved med at presse mere ud af den enkelte uden at forbedre rammevilkårerne, så opnår vi hverken en forbedring af sundheden eller af produktiviteten, slutter Hans-Henrik Hansen.

Kommunal Politik