Tre sure politikere og en masse glade unge

04. februar 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

DM i Skills i Aarhus er slut og har fået et efterspil.

Det er faldet nogle politikere for brystet, at arrangementet blev dyrere end forventet, og de undrer sig over, hvor rådmanden har fundet de nødvendige ekstra millioner.

Ærlig talt: Jeg synes, det er ynkeligt og småligt. Aarhus er kendt som universitetsbyen med fokus på det akademiske område, og det har længe været et ønske, at der kommer mere opmærksomhed omkring uddannelserne på erhvervsskolerne og dermed på dem, der lærer ”håndens arbejde”, omsorg, handel, kontor osv. Her har Aarhus nemlig også rigtig meget at byde på med stor mangfoldighed og fremsynede uddannelsesinstitutioner. Derfor er det godt, at kommunen har fået en rådmand, der gør noget aktivt for at rette op på de nævnte skævheder, så der bliver større fokus på erhvervsuddannelserne.

Med DM i Skills blev Aarhus for en stund til erhvervsskolernes hovedstad. 30.000 tilskuere oplevede lærlinge og elever fra hele landet konkurrere, og dermed slog Aarhus sidste års publikumsrekord fra Odense med adskillige tusinde. Rigtig mange skoleelever besøgte danmarksmesterskaberne og fik interesse for fag, de måske hidtil ikke en gang havde hørt om. Der er ingen tvivl om, at resultatet vil kunne ses, når der i år og de kommende år søges ind på erhvervsskolerne. Sidste år kunne man i Odense således omgående konstatere en fremgang på 5-10 procent i ansøgningstallet

Der har i årevis været en tendens til, at unge nærmest pr. automatik har søgt ind på det traditionelle gymnasium og så siden for alt for manges vedkommende er droppet ud, fordi det alligevel ikke var det rigtige for dem. DM i Skills medvirker til at give erhvervsuddannelserne større status og gøre dem mere attraktive, og det vil betyde, at flere fra starten kommer ind på det, der for dem er den rette hylde. Betydningen af det kan ikke gøres op i penge, da slet ikke i en tid, hvor alt for mange unge slet ikke får en uddannelse med de sociale konsekvenser, det har.

Rådmand Hans Halvorsen fortjener ros og ikke kritik for den indsats, han med DM i Skills har gjort for at få fokus på erhvervsuddannelserne. Det er en investering i fremtiden, det er en investering i de unge. Hvis de kritiske politikere havde besøgt mesterskaberne og oplevede lyset i øjnene på de unge deltagere og den store interesse for de besøgende skoleelever, ville de måske ikke have gjort det til et spørgsmål om kroner og ører. Aarhus havde stor ære af DM i Skills, omsætningen steg på hoteller, restaurationer og i butikker, og hvad kommunen sparer de kommende år, fordi flere unge vælger rigtigt, er umuligt at gøre op.

DM i Skills er en investering i fremtiden og i, at så mange unge som muligt får en uddannelse og en plads på arbejdsmarkedet. Og kære vrisne politikere: Hvad har I selv gjort?

Af formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard

Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK