Ny beskæftigelsespolitik i støbeskeen

05. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Ekspertgruppe skal kulegrave indsatsen på landets jobcentre. Resultater og faglighed bør være omdrejningspunkter for en tiltrængt reform af beskæftigelsespolitikken, lyder det fra HK/Kommunal.

- Efter mange års ufrugtbart kontrolregime kan det kun gå for langsomt med at få nytænkt beskæftigelsespolitikken, så resultater og faglighed bliver omdrejningspunkter til gavn for de ledige og virksomhederne.

Sådan siger HK/Kommunals næstformand, Mads Samsing, efter, at statsminister Helle Thorning Schmidt (S) og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) netop har nedsat et ekspertudvalg, der skal se på, hvordan beskæftigelsesindsatsen kan forbedres.

Aktiv beskæftigelsespolitik

HK/Kommunals næstformand håber på, at ekspertudvalget for alvor vil tage livtag med, hvad han betegner som det nuværende kontrol- og dokumentationsregime.

- Som lovgivningen er i dag, handler det stort set kun om at kunne dokumentere, at de ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet gennem en frugtesløs processtyring. Jeg ser frem til, at en ny beskæftigelsespolitik i langt højere grad giver de ansatte på jobcentrene mulighed for at yde en aktiv, virksomhedsrettet beskæftigelsespolitik, hvor der styres på de resultater, jobcentrene kan præstere for den enkelte lediges muligheder på arbejdsmarkedet, siger Mads Samsing.

Indhold først

De to ministre ser ifølge Mads Samsing helt rigtigt, når de pålægger ekspertudvalget at se på selve indholdet af en ny beskæftigelsespolitik, der kan løfte de lediges kompetencer, så de kommer i varig beskæftigelse.

- Efter min bedste overbevisning ville det også have været helt bagvendt og ganske ufrugtbart, hvis man var startet med at kloge sig på, hvilken myndighed, der skal varetage fremtidens beskæftigelsesindsats. Rent bortset fra, at kommunerne har de bedste muligheder for at vejlede den enkelte ledige med en sammenhængende indsats, ja så er det først og fremmest de nuværende lovgivningsmæssige rammer, der forhindrer, at jobcentrene kan levere en effektiv og tidssvarende vare, fastslår næstformanden og fortsætter:

- Jeg har en klar forventning om, at ekspertgruppen forstår vigtigheden af at inddrage medarbejderne og deres erfaringer fra den virkelige verden i det kommende arbejde.

Arbejdsmarkedets parter inddrages

Ekspertgruppen bliver suppleret af en partsgruppe med arbejdsmarkedets parter, der skal rådgive regeringen. Udredningsarbejdet er opdelt i to faser og munder ud i to rapporter. Første del belyser indsatsen for ledige, der er parate til at komme i job. Anden del omfatter blandt andet personer på kontanthjælp, sygedagpenge, ledighedsydelse eller revalidering.

Den første rapport og udredningens anbefalinger ventes klar i dette efterår, mens den anden rapport efter planen vil være færdig i efteråret 2014.

Kommunal Arbejdsmarked Aktivering Politik