Alder gik forud for saglighed

07. februar 2013  |  Sydjylland  |  Carl Ancher Pedersen

Yelva Gregersen har fået Ligebehandlingsnævnets ord for, at der var aldersdiskrimination, da SKAT ville forflytte hende til det nye betalingscenter i Ringkøbing

Det var aldersdiskrimination, da SKAT i foråret 2006 ”prikkede” hende og dikterede den dengang 61-årige medarbejder med 39 års anciennitet forflyttet fra Skattecenter Billunds afdeling i hjembyen Vejle til det nye betalingscenter i Ringkøbing. Det fremgår af Ligebehandlingsnævnets afgørelse fra slutningen af november sidste år.

Ud over at have fået oprejsning har Yelva Gregersen modtaget en godtgørelse svarende til otte måneders løn.

Forflytning gav ingen mening

I tiden op til etablering af betalingscentret 1. november 2006 havde SKAT tilkendegivet, at det var ansatte med mange af de opgaver, der fremover skulle løses i Betalingscentret (BC), man ville flytte. Yelva følte sig beroliget, da hun kun havde få af disse opgaver. Stor var derfor hendes forbløffelse, da hun i marts 2006 fik besked om, at hun fremover skulle arbejde i Ringkøbing.

– Kun 17,1 procent af mine opgaver var BC-opgaver. Alligevel skulle jeg flytte, mens en 10 år yngre kolleger med 93,4 procent BC-opgaver fik lov at blive. Det gav ingen mening, siger hun.

Slut med SKAT efter knap 40 år

Yelva Gregersen og Kirsten Gram er glade for sagens udfald.

Yelva valgte at stoppe hos SKAT og gik med til en fratrædelsesaftale, som betød, at hun kunne blive i Vejle, indtil hun i april 2007 fyldte 62 år og kunne få den høje efterløn. Til gengæld skulle hun sige op med det samme – med 11 måneders varsel. Yelva havde set frem til sit 40 års jubilæum hos SKAT 1. juni 2007, men det nåede hun lige akkurat ikke at få med. Yelva var utrolig ked af det, og en lang karriere i SKAT sluttede med en langvarig sygemelding.

I 2009 erfarede Yelva, at fem tidligere kolleger fra Maribo havde slæbt SKAT i Københavns Byret med anklager om aldersdiskrimination og havde fået medhold i Højesteret. Yelva besluttede, at hun også ville have prøvet sin sag. Hun kontaktede faglig konsulent Kirsten Gram i HK/Stat Sydjylland, som gik videre med sagen.

Medhold i Ligebehandlingsnævnet

I 2010 og 2011 forsøgte HK/Stat at forlige i alt ni sager om aldersdiskrimination i forbindelse med forflytninger i SKAT, herunder Yelvas. Det lykkedes ikke, hvorefter HK/Stat i september 2011 sendte dem i Ligebehandlingsnævnet.

– Fem af disse sager er afgjort for nylig. To er blevet afvist, mens én har udløst en godtgørelse på 25.000 kr. Yelvas og en anden sag er derimod endt med en godtgørelse svarende til otte-ni måneders løn. Man sidder tilbage med en fornemmelse af, at SKAT benyttede omorganiseringerne til at slippe af med nogle af sine ældste medarbejdere, siger Kirsten Gram.

Yelva er glad for sagens udfald og for hjælpen fra HK/Stat Sydjylland: – For første gang følte jeg, at jeg virkelig blev hørt, og at HK var der for mig. Jeg har haft stor tillid til Kirsten hele vejen igennem.

Af Carl Ancher Pedersen

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK