Endnu en fyringsrunde i DSB

08. februar 2013  |   |  Helle Hjort Bremholm

DSB varsler afskedigelser igen. Hvor pokker er virksomheden på vej hen, spørger Andreas Hasle.

Der var torsdag den 7. februar indkaldt til ekstraordinært HSU-møde i DSB, hvor organisationsrepræsentanterne fik besked om, at der i løbet af februar måned vil være endnu en stor fyringsrunde.

Der foreligger endnu ikke detaljerede oplysninger om antallet af afskedigelser på de enkelte områder, ligesom der heller ikke endnu er en fastlagt plan for, hvornår og under hvilke betingelser, afskedigelserne skal ske.

”Men februar måned er som bekendt den korteste måned i året”, konstaterer næstformand og HSU-repræsentant Birthe Østergaard Petersen tørt. Hun forsætter: ”Dermed kan vi jo godt regne ud, at det her kommer til at forløbe hen over en periode, hvor en lang række af både chefer, ledere og medarbejdere har ferie eller står umiddelbart foran at skulle på ferie, hvilket absolut gør en i forvejen svær situation endnu vanskeligere for alle parter at håndtere.”

Hvor pokker er DSB på vej hen?

”Vi må efterhånden spørge os selv, hvor det er, DSB er på vej hen”, siger Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane.

”Vi har naturligvis bemærket, hvordan økonomien ser ud, og vi må konstatere, at eksempelvis den store gældsætning og øgede lønudgifter generelt – på trods af tidligere fyringsrunder - betyder, at DSB igen vil afskedige medarbejdere på det administrative område.

Vi er så af den helt klare opfattelse, at DSB's medarbejdere så ikke længere vil være i stand til at udføre alle de opgaver, de hidtil har udført, og det betyder efter vores mening en væsentlig forandring af virksomheden”, slutter Andreas Hasle.

Nyt ekstraordinært HSU-møde tirsdag den 12. februar

Der er indkaldt til endnu et ekstraordinært HSU-møde tirsdag den 12. februar, hvor HK Trafik & Jernbane forventer, at DSB stiller med en tidsplan, en plan for hvor DSB vil effektivisere og med hvor mange, en oplistning af hvilke opgaver der ikke længere skal udføres, hvordan DSB vil udvælge, hvem der skal afskediges osv. osv.

”Vi vil naturligvis endnu en gang stå klar med hele beredskabet, så vi kan hjælpe de medlemmer, der skal afskediges. Vi vil være der både før, under og efter fyringssamtalerne”, siger Birthe Østergaard Petersen.

”Men vi kan allerede nu være ganske bekymrede for, hvordan DSB vil gennemføre det her, når det skal gå så stærkt."

"Hvilken garanti kan medlemmerne og vi få fra DSB, for at det her kommer til at ske på en ordentlig og saglig måde?”, spørger Birthe Østergaard Petersen.

”HK Trafik & Jernbane vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at alt kommer til at gå ordentligt til, men sporene skræmmer", slutter Birthe Østergaard Petersen

Fyret