Lille lønstigning og mere kompetenceudvikling

08. februar 2013  |  HK Stat  |

Lønnen stiger med beskedne 1,1 procent procent over 2 år i den aftale, som de statsansatte og finansminister Bjarne Corydon indgik om morgenen den 8. februar 2013. Til gengæld lykkedes det de ansattes forhandlere at styre uden om nogle af ministerens mest uspiselige krav. Større fokus på kompetenceudvikling skal øge trygheden for de ansatte i den foranderlige stat.

Lønstigningerne er til at overse i det forlig om løn- og arbejdsvilkår for alle statens ansatte, som CFU og finansminister Bjarne Corydon indgik 8. februar.

I det første år af den toårige overenskomst stiger lønnen med nøjagtig 0 procent. Ganske vist er der aftalt en stigning på 0,82 procent, men de penge ’skyldte’ statens ansatte i forvejen finansministeren. Gælden hænger sammen med, at lønnen i staten det seneste år er løbet stærkere end lønnen på det private arbejdsmarked. Når det sker, sørger den såkaldte reguleringsordning for at sætte prop i de statsansattes lønudvikling.

Reguleringsordningen fortsætter

Forliget viderefører reguleringen, som finansministeren ellers krævede fjernet. Det var afgørende for lønmodtagersiden at bevare ordningen, fordi den i det lange løb sikrer en ensartet lønudvikling i staten og på det private arbejdsmarked.

I 2014 stiger lønnen med cirka 1,1 procent. Den aftalte stigning er på 0,8 procent, men parterne bag aftalen skønner, at reguleringsordningen i 2014 vil give ekstra 0,3 procent. De aftalte lønstigninger betyder, at reallønnen formentlig vil falde. Altså at den enkelte kan købe mindre for sin løn. Priserne stiger for øjeblikket med cirka 2 procent om året.

I den modsatte retning trækker skattereformen, som i år forhøjer beskæftigelsesfradraget og hæver grænsen for topskat. Den trøst nævnte Bjarne Corydon, da han fremlagde forliget.

Udover generelle lønstigninger til alle kan tillæg for kvalifikationer og funktioner løfte den enkeltes løn.

Ingen forringelse af arbejdstid

Den smalle økonomiske ramme var ventet op til forhandlingerne, hvor finansministeren også spillede ud med krav om forringelse af arbejdstidsreglerne for blandt andre HK’erne. Fx ønskede han en kvartalsnorm i stedet for som nu en månedsnorm for arbejdstiden. Der lå også et krav om at tillade såkaldt plustid på op til 48 timer om ugen på bordet. De krav lykkedes det at afvise, fremhæver Rita Bundgaard, formand for HK Stat:

»Vi lykkedes med to vigtige mål for forhandlingerne: At undgå forringelser af vores eksisterende aftaler, som fx dårligere regler om arbejdstid. Og at få sat mere fokus på kompetenceudvikling og på tillid og samarbejde.

Større tryghed

Rita Bundgaard henviser til en ny hensigtserklæring om tillid og samarbejde på de statslige arbejdspladser, en ny aftale om samarbejde og samarbejdsudvalg i staten og en ny aftale om tryghed og kompetenceudvikling.

»Vores arbejdspladser og hele den offentlige sektor gennemlever store forandringer i disse år. Med den nye aftale sætter vi øget fokus på tryghed gennem kompetenceudvikling. En større del af pengene skal nu bruges direkte på at udvikle arbejdspladserne og de ansatte selv. Og det er både dem, der bliver på statens arbejdspladser, og dem, der skal videre, som skal have udviklet deres kompetencer,« siger Rita Bundgaard.

Bestyrelse siger JA

HK Stats samlede sektorbestyrelse besluttede 10. februar at anbefale medlemmerne at stemme JA ved urafstemningen om forliget. Det samme gør fagforeningens næstformand, Peter Raben.

Han fremhæver blandt andet, at der med aftalen er »taget nogle vigtige skridt til at styrke kompetenceudvikling og initiativer til at bringe opsagte medarbejdere videre til et nyt job, blandt andet muligheden for jobbanker og genansættelse i ledige stillinger.«

Peter Raben glæder sig også over, at samarbejdsaftalen er styrket, så SU’s opgaver i forhold til blandt andet psykisk arbejdsmiljø, omstillinger og udlicitering understreges.

Resultatet af OK2013 på statens område

Stat Løn Overenskomst Kompetencer Udvikling