Regeringen vil sikre økonomien for syge

08. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Alvorligt syge borgere skal have ubegrænset ret til sygedagpenge, lyder det i et regeringsudspil, der får pæne ord med på vejen af HK/Kommunal.

Varighedsbegrænsningen på sygedagpenge skal afskaffes, så ingen kommer til at stå uden forsørgelse, så længe de er syge. Derudover skal alle sygemeldte modtage en hurtig og aktiv indsats, så flere bliver hjulpet tilbage på arbejdsmarkedet. I hvert fald hvis det står til regeringen og beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S), der netop har fremlagt en ny sygedagpengemodel.

Ifølge modellen skal omkring 35.000 borgere med alvorlige sygdomme som kræft, hjerneblødning eller svære psykoser – til forskel fra i dag – fremover kunne få sygedagpenge i mere end 52 uger og lige så længe, de er syge. Men allerede efter 26 uger skal det vurderes, om den sygemeldte kan forlænges efter en af de gældende muligheder, eller om han eller hun skal overgå til et ressourceforløb.

God model med knaster

I HK/Kommunal betegner næstformand, Mads Samsing, regeringens reformudspil som en fornuftig forbedring af de hidtil gældende regler – med forbehold.

- Alle syge bliver med den nye model sikret en selvstændig ydelse, og dermed falder ingen ud til ingenting. På det felt er modellen god og falder helt i tråd med HK/Kommunals ønsker på området, siger næstformanden, der dog ikke er begejstret for, at de sygemeldte, der overgår til ressourceforløb, får en lavere ydelse.

- Eksempelvis bliver borgere med stress-relaterede sygdomme jo ikke mindre stressede af at få færre penge mellem hænderne, siger Mads Samsing og fortsætter:

- Men modellen er overordnet set god, og jeg håber, der kan skabes flertal for den, så vi får gjort op med, at 8.000 borgere hvert år falder ned mellem to stole.

Nye veje

Mads Samsing hæfter sig derudover ved, at man ifølge modellen nu vil gå ind med en tidlig, individuel indsats og et ressourceforløb.

- Jeg tror på, denne tidlige og helhedsorienterede indsats kan støtte den sygemeldte i at finde nye veje i arbejdslivet, siger Mads Samsing.

Økonomien skal sikres

Næstformanden slår fast, at de ansatte på landets jobcentre er mere end parate til i praksis at løfte de nye ressourceforløb.

- Det er imidlertid helt afgørende, at de nye ressourceforløb ikke bliver afhængige af den enkelte kommunes økonomiske formåen. Regeringen skylder at sikre, at økonomien ikke bliver en hindring for, at den tidlige helhedsorienterede indsats får vinger, siger Mads Samsing.

Kommunal Dagpenge Sygdom