HK Stats organisationsaftale sikrer hjælp til folk på basisløn

11. februar 2013  |  HK Stat  |   |

Nu skal statens chefer være ekstra opmærksomme på at tale udvikling af job og kompetencer med HK’ere, der kun får den rene basisløn. Forbedringen er en del af den nye organisationsaftale, der også sikrer muligheden for, at man kan aftale skift af løngruppe og lønsats ved lokale lønforhandlinger.

Med en ny bestemmelse i organisationsaftalen for laboranter, it-medarbejdere og kontorfolk bliver det nu lidt lettere at komme i dialog med chefen om, hvordan man opnår et tillæg for kvalifikationer, funktioner eller begge dele. Organisationsaftalen har HK Stat forhandlet sideløbende med de centrale forhandlinger om blandt andet lønnen for alle statens ansatte.

Gennem 10 år har HK Stat forsøgt at sikre udviklingsmuligheder for de medlemmer, der ikke får tillæg og derfor må nøjes med de ofte relativt små generelle lønstigninger på basislønnen. Allerede i den nuværende aftale er der krav om at holde medarbejderudviklingssamtaler (MUS). Det nye er, at chefen skal være særligt opmærksom på medarbejdere på ren basisløn. Målet er, at flere på basisløn bliver berettiget til tillæg.

»Den nye særlige opmærksomhed på medarbejdere på basisløn er meget positiv og relevant. Vi håber naturligvis, at dette nye fokus kan bidrage til, at vores medlemmer får nye opgaver og mulighed for kompetenceudvikling, som hurtigt kan føre til konkret og kontant belønning,« siger Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Fastslår lokal aftale af løngruppeskift

Moderniseringsstyrelsen og HK Stat er enige om at pointere i aftalen, at muligheden for at aftale løngruppe- og lønsatsskift kan ske ved de lokale lønforhandlinger. En mulighed som er implicit i ny-lønsystemet, men som endnu ikke er slået igennem alle steder i staten.

»Uklarheden om, hvorvidt man kunne aftale skift af løngruppe lokalt, har været et problem på nogle arbejdspladser. Men med den nye organisationsaftale er det nu præciseret, at det kan man,« siger Tina Green, faglig chef i HK Stat.

Derudover blev parterne også enige om at arbejde videre med mulighederne for at lave målrettede (ramme-)projekter i fællesskab i den kommende OK-periode.

Forliget indeholder desuden en række andre punkter, der angår de enkelte faggrupper. På grund af nogle tekniske udredninger er forliget ikke endeligt endnu og kan derfor ikke offentliggøres i sin fulde ordlyd.

Løn Overenskomst