IFO 2013 i DSB rammer nu arbejdspladserne i næste uge

13. februar 2013  |   |

De seneste 4 år har massefyringerne skyllet hen over DSB – og året 2013 er desværre ingen undtagelse – idet ledelsen på HSU mødet i går d.12. februar meddelte, at der skal afskediges 160 medarbejdere i næste uge (8) - hvoraf de ca. 110 er indenfor HK Trafik & Jernbanes aftalte dækningsområde.
Fagforeningen og tillidsrepræsentanterne protesterer alle vegne overfor nedskæringerne – og hele måden den forceres igennem på. Der mangler åbenhed, samarbejde, perspektiv og respekt for medarbejderne og deres repræsentanter.

Fra levende engagement – til vrede og apati

Den klassiske ”back to basics” strategi er taget fra handelshøjskolernes gemmer og implementeres nu igen i DSB - for gud ved hvilken gang. Og det er da også en patentmedicin som tilsyneladende altid lykkedes – vel at mærke i det forrige århundrede - og i et snævert bundlinjeperspektiv. Men i dag udmærker denne ”virksomhedsstrategi” sig ved stort set kun at være kortsigtet kreditorpleje - som ikke balancerer med kundens, passagerernes og især pendlernes, interesser. Og dermed svækker man sit eget eksistensgrundlag politisk og økonomisk - hvis man tænker efter.

Og det sker på en facon hvor mange medarbejdere vil opleve sig reduceret til statister der skal ledes igennem med ”management by fear” - hvor det er frygten for udstødning til arbejdsløshed der skræmmer en fra at protestere..

Vi bemærker også, at mange medlemmer der under tidligere afskedigelsesrunder var oprigtigt bekymrede for hvordan virksomheden og dens funktioner skulle hænge sammen bagefter – nu nærmest resignerer med frustration, apati og vrede.

Det tegner ikke godt for tiden efter personalereduktionerne. Det forventes at ledelsen har en ”masterplan” og med en sikker hånd er i stand til at genskabemotivation og troværdighed blandt medarbejderne - hvis det da indgår i ledelsens repertoire - og ”hvordan var det nu lige vi gjorde det i Mærsk”.

Hvis nogen i ledelsen tror, at der nu er et behov for at indføre ”old school” ledelse - så skal de først tackle den situation - at medarbejderne mange steder af nød vil efterspørge nye klare prioriteringer af arbejdsopgaverne, der hvor der ikke længere er resurser til at løse alle opgaverne.

Som vi sagde fra starten: Ingen personalereduktioner – uden opgavebortfald.

Det startede med strategiplan – men nu er det planløshed

Da ledelsen gennemførte de tidligere massefyringer i Sporskifte 2010, ESA, KAS m.v. forsøgte man i det mindste at gøre en dyd ud af, at det skete for at sikre virksomheden en bedre og mere konkurrencedygtig fremtid og at dette også var til gavn for medarbejderne.

Det drejede sig bl.a. om at høste gevinsten af mulighederne i digitalisering, ”work smarter not harder”, kanalisere flere resurser fra ”backoffice” hen til de mest værdiskabende kundevendte aktiviteter o.a.

I det omfang dette lykkedes har det selvfølgelig været en succes – men det er dog ikke blevet systematisk evalueret op i mod de oprindelige målsætninger. Og arbejdsmiljøet kører mange steder på pumperne med alt hvad det fører med sig af menneskelige overbelastninger, psykisk stress o.a. Der står heller ikke meget kapital tilbage på den sociale konto – man kan vel nærmest tale om et overtræk.

Undervejs i denne omstillingsfeber fik man desværre også outsourcet IT – driften i DSB til Novo Nordisk IT, hvor vi desværre har rimelig grund til at antage, at dels er det blevet meget dyrere for DSB og dels, at der ikke er taget nok højde for hvordan man imødegår nedbrud på flere kritiske områder med nødvendige nødplaner.

Hele denne outsourcing bør gennemgå en kritisk revision og evaluering. Det er lang tid siden man forlod tanken om, at der var store penge at tjene ved outsourcing af IT i Danmark. Man taler i stedet om, at outsourcingen har til formål at skubbe ansvar for IT – driftsfejl over på 3. part. Og dette pakkes gerne ind med snakken om ”back to basics” og tilbagetrækningen til kerneområderne i virksomheden hvor IT – drift angiveligt ikke hører til. Men er det nu en helt rigtig tankegang – vi tror man har gjort sig mere sårbare?

Det er i hvert fald en meget bekvem strategi at outsource IT – projekter – som bl.a. også er sket omkring Rejsekortet A/S – men det er dyrt og ikke særlig effektivt.

Nedskæringer udelukkende med økonomiske mål

Den nye bølge af fyringer forfølger alene kortsigtede økonomiske målsætninger – hvor man ikke har øje for hvilke katastrofale sociale konsekvenser det kan have for den enkelte, at blive udstødt i en tid med massearbejdsløshed.

For nogen er det måske takken for at have givet et langt arbejdsliv til DSB – for andre er det følgen af, at der blev sparet for meget på efteruddannelsesbudgetterne. Vi vil i den forbindelse forlange en oversigt over forbruget af vikarer, konsulenter o.a. – og en løbende opdateret oversigt over ledige stillinger på HKs område så fyrede kan tilbydes andet arbejde i virksomheden nu og hen ad vejen.

De nye overenskomster som er forhandlet på plads på det statslige område indeholder en række forbedringer for tillidsrepræsentanter og samarbejdsudvalg i varetagelsen af medlemmernes interesser, netop i forhold til forandringer og nedskæringer.

Vi vil slå til lyd for at disse ændringer hurtigst muligt implementeres i DSB , samt at ”ånden” i aftalerne, nemlig at strække sig langt for at hjælpe fyringstruede medlemmer hurtigst muligt, sænker sig over den aktuelle proces i DSB.

Fyret Udvikling