Ny rapport kortlægger kompetencer på statslige biblioteker

13. februar 2013  |  HK Stat  |

Forandringer og nye opgaver er kræs for biblioteks-HK’ere. Det viser en ny rapport, som kortlægger, hvordan ansatte på forsknings- og uddannelsesbibliotekerne skal udvikle deres kompetencer for at være klar til fremtidens opgaver.

Danmarks Forskningsbiblioteksforening, Bibliotekarforbundet og HK Stat har i januar 2013 udgivet rapporten ’Hvad venter vi på? Kompetenceudvikling på bibliotekerne er mangfoldig’. Målet med rapporten er at øge medarbejderes og lederes indsigt i og interesse for kompetenceudvikling. Fra HK Stat har Belinda Nissen, formand for TR-kollegiet SBA, deltaget i arbejdsgruppen, som står bag. Rapporten indeholder 9 interviews med biblioteksansatte, som repræsenterer de forskellige faggrupper, der arbejder på forsknings- og undervisningsbiblioteker.

Fortællinger om fag og fremtid

Interviewene giver indsigt i, hvilke arbejdsopgaver medarbejderne har, hvordan de udvikler deres kompetencer, og hvor de ser deres fag bevæge sig hen i fremtiden.

For eksempel fortæller kontorfunktionær Mette Ahlers Marino fra AU Library:’Jeg har mange forskellige slags opgaver. Jeg har udlånsvagter, underviser større grupper i informationssøgning og giver individuel vejledning til brugere, der ’booker’ en bibliotekar. Jeg har god kontakt til studerende og undervisere på statskundskab. Jeg arbejder også med hjemmeside og er ansvarlig for diverse infoskærme i biblioteket – samt alt det løse.’

Om 5 år, forestiller hun sig, arbejder hun stadig meget med undervisning i informationssøgning. ’Jeg prøver at udvikle min måde at undervise på og deltager i kurser om det at undervise. Det vil jeg meget gerne fortsætte med. Der er også brug for det, for den digitale verden bliver mere og mere uoverskuelig for de fleste,’ siger hun i interviewet.

Forandringsglæden trives

Interviewene viser, at de ansatte generelt trives med forandringer og nye arbejdsopgaver. De ser nye opgaver som en udfordring, og de finder arbejdet mere interessant og tilfredsstillende end tidligere.

’Det er overraskende og positivt, at alle interviewede er glade for forandringer, og det er med til at bryde med en opfattelse af, at medarbejdere ikke er forandringsparate’, konkluderer arbejdsgruppen.

Samtidig ser den en tendens til, at faggrænser bliver brudt ned.’Fx arbejder tidligere HK-ansatte, som før havde rene driftsopgaver, nu med web og forskerservice’, hedder det i rapportens sammenfatning.

Kompetencer på en liste

Rapporten foreslår konkret, hvordan bibliotekerne kan arbejde målrettet med kompetencer for medarbejderne. Den indeholder også en liste over, hvilke kompetencer medarbejderne skal have for at kunne bidrage fagligt og personligt til at udvikle bibliotekerne. Listen er lavet på baggrund af eksisterende rapporter om kompetenceudvikling.

Stat Kompetencer Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK