OK13: Sammenhold giver fornuftig overenskomst

16. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Det netop indgåede overenskomst-forlig mellem KTO og KL for 507.000 kommunale medarbejdere er acceptabelt uden at være prangende, lyder det fra HK/Kommunal, der sammen med de øvrige organisationer har fået manet de værste arbejdsgiver-vildskud til jorden.

En samlet ramme over de kommende to år på 2,16 procent, hvoraf 1,91 procent er til løn; fortsat beskyttelse af tillidsvalgte; forsat valgfrihed på 6. ferieuge og videreførsel af den nuværende ordning for seniordage.

Sådan lyder hovedlinjerne i den overenskomst for en halv million ansatte i kommunerne, der netop er blevet indgået mellem HK/Kommunal og de øvrige kommunale organisationer på den ene side og arbejdsgiverne i KL på den anden.

Forventede lønstigninger

I HK/Kommunal betegner formand, Bodil Otto, de tilkæmpede lønstigninger på omkring en procent i hvert af årene 2013 og 2014 tillagt en ramme på 0,25 procent ved HK/Kommunals egne forhandlinger i den kommende uge som et efter omstændighederne hæderligt resultat.

- På lønmodtagerside har vi alle vidst, at krisen og den reguleringsordning, der kobler lønstigninger til de kommunalt ansatte op på lønudviklingen på det private arbejdsmarked, har sat en særdeles snæver ramme. Set i det lys er lønstigningerne som forventet. Jeg håber meget, at inflationen vil holde sig på det samme lave niveau, som vi har set de seneste år, så HK’ernes købekraft kan bevares så godt som overhovedet muligt, siger Bodil Otto.

Spøgelser manet i jorden

HK/Kommunal-formanden glæder sig samtidig over, at organisationerne på lønmodtagerside forstod at stå sammen i, hvad hun betegner som en solid defensiv rettet mod en række meget bastante arbejdsgiverkrav.

- Jeg kan med sindsro sige, at jeg og de øvrige forhandlere gennem et stærkt sammenhold har fået manet stort set alle disse arbejdsgiver-spøgelser i jorden, fastslår Bodil Otto.

Mere uddannelse

Hun henviser til, at de oprindelige krav fra arbejdsgiverne, der har villet pille ved alt lige fra beskyttelse af tillidsvalgte over den sjette ferieuge til seniordagene, er fejet af bordet.

- Og så er jeg særdeles tilfreds med, at vores forslag om en kommunal kompetencefond, der kan give vores medlemmer et uddannelsesmæssigt løft, så de kan matche morgendagens udfordringer, stadig er i spil ved de specielle forhandlinger med blandt andre HK/Kommunal, der starter i næste uge, siger Bodil Otto og fortsætter:

- Jeg er stor optimist og tror på, at vi kan nå til enighed om at give de ansatte et afgørende boost på efteruddannelsen. Men lad os nu se, hvad arbejdsgiverne har i forhandlingsposen, når vi tager fat på vores egne mærkesager.

Kommunal Løn Overenskomst Efteruddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK