Laboranter appellerer om bedre kontrol af fødevarer

18. februar 2013  |  HK Stat  |

I løbet af få år er antallet af prøver i den danske fødevarekontrol mere end halveret. Som følge af centralisering og lukning af laboratorier bruger kontrollanterne efterhånden mere tid på landevejen end på at kontrollere fødevareproduktioner, butikker og restauranter. Der er tale om en bombe under forbrugernes sikkerhed. Det skriver lederne i Dansk Laborant-Forening i et debatindlæg, der blev bragt i Politiken søndag den 17. februar. Cirka 2500 laboranter er organiseret i HK Stat.

Debatindlæg af Susanne Bahne Hansen og Helle Vendelbo Jensen, hhv. formand og næstformand i Dansk Laborant-Forening.

Igennem de seneste år har vi set dramatiske besparelsesrunder inden for kontrollen af fødevarer i Danmark. Dansk Laborant-Forening frygter nu for alvor for fødevaresikkerheden.

Siden især 2011 har området været præget af økonomiske hovsaløsninger, hvor sågar nybyggede fødevarelaboratorier lukkes, og opgaverne flyttes væk fra lokalområderne.

Senest har Fødevarestyrelsen besluttet at lukke laboratoriet i Esbjerg fra 1. september i år. Lukningen af laboratoriet i Esbjerg er dog blot endnu et træk i en effektiviseringsbølge, igangsat af Finansministeriet under den tidligere borgerlige regering.

Der er nu tale om et absolut lavpunkt i en centraliseringsproces, der har stået på i over ti år. I perioden er man er gået fra 32 laboratorier til ét – det sidste ligger i Ringsted pr. 1. september i år.

Antallet af prøver er i samme periode faldet dramatisk – fra i 2008 med over 65.000 – til forventeligt 30.000 prøver årligt, når laboratoriet i Esbjerg er lukket. Og det er ikke blot en trussel mod lokale statslige laborantarbejdspladser – men i høj grad en bombe under forbrugernes sikkerhed og fødevarekontrollen i Danmark.

Sandsynligheden for sygdomsfremkaldende bakterier i vores fødevarer vokser med Fødevarestyrelsens effektiviseringer, hvor fødevarekontrollanterne efterhånden bruger mere tid på landevejene end på at kontrollere fødevareproduktioner, butikker og restauranter.

I forvejen tages der kun prøver i detailleddet ved konkret mistanke om problemer eller ved anmeldelser. Færre prøver må derfor betyde yderligere forringelser af forbrugernes fødevaresikkerhed.

Det sker samtidig med, at den ene nyhed efter den anden når medierne om sygdomsudbrud på baggrund af fordærvede fødevarer. Og som det seneste har vi set hestekødsskandalen, hvor fødevareminister Mette Gjerskov nu lover øget fødevarekontrol på området – dog uden at der følger ekstra penge med til indsatsen.

Dansk Laborant-Forening spørger derfor: Vil politikerne vente, indtil der kommer lig på bordet? Hvor længe tør man gamble med forbrugernes ve og vel og landets fødevaresikkerhed?

En ting er det indre marked og produktionen af fødevarer i Danmark – men kontrollen af udenlandske fødevarer, frygter Dansk Laborant-Forening også forringes i lige så høj grad i disse år, når stillinger skæres bort.

Stat Sygdom