NewsArticle

19. februar 2013  |   |  Birthe Østergaard Petersen

I centraliseringens hellige navn

Det er for HK Trafik & Jernbane helt og aldeles uforståeligt, at DSB flytter lige præcis denne type af arbejdspladser til København, for langt de fleste af disse arbejdsopgaver kan udføres hvor som helst – det er alene et spørgsmål om egnede lokaler og det rigtige udstyr.

”Vi kan faktisk ikke se, hvad DSB vil spare ved at flytte disse arbejdspladser til København – vi har ikke kunnet få en business case på flytningen, kun nogle lidt forblommede ord om at samle nogle opgaver, få styr på nogle processer, at man mangler en leder i Randers, mv.”, fortæller kredsformand Lone Riis.

”Det her har nogle ret store menneskelige konsekvenser for mange af de berørte, og det kunne vi godt tænke os DSB’s topledelse ville anerkende og være åbne overfor nogle fordomsfri drøftelser af muligheder for at afbøde de værste konsekvenser for medarbejderne”, siger Birthe Østergaard Petersen, næstformand i HK Trafik & Jernbane.

Kan det dog ikke gøre bedre for medarbejdernes skyld

”Vi har foreslået DSB – når der nu tilsyneladende ikke er den store økonomiske gevinst i denne beslutning – at man i det mindste skubber flytningen af nogle af arbejdspladserne til København yderligere ud i fremtiden, f.eks. til 2014. Det vil give tid til, at de berørte kan afsøge andre muligheder, nogle kunne måske nå at få noget kompetenceudvikling og nogle kan få lidt mere tid til at træffe den endelige beslutning, om f.eks. de selv eller hele familien skal flytte til Københavnsområdet,” fortsætter Birthe Østergaard Petersen.

”Det er sådan noget der profilerer virksomhedens ”sociale omdømme” overfor de nuværende og kommende ansatte. Et dårligt omdømme betyder at medarbejderne i krisetider er ”overladt helt til sig selv” – og det er vel det dårligst tænkelige grundlag at opbygge en egentlig ”virksomhedsloyalitet” på for fremtiden. DSB undergraver motivationen og loyaliteten blandt nuværende og tidligere medarbejdere som automatisk kommer til at virke som ”negative ambassadører” for DSB. Det kan man slå efter i en hver grundbog om ”god virksomhedsledelse” i nyere tid, fortsætter Birthe.

Gad vide om det skulle være stik modsat i Mærsk koncernen – må man spørge?

Til ledelsen: Prøv dog i det mindste at overveje følgende forslag

”HK Trafik & Jernbane kan desværre ikke nedlægge formelt veto mod beslutningen da virksomheden har ledelsesretten og klager over dårligt samarbejde eller brud på samarbejdscirkulæret, ikke har opsættende virkning, men vi vil gøre alt hvad vi kan for at protestere og mindske generne for dem, det berører og vi har en lang liste af spørgsmål og forslag, som vi har bedt DSB komme med svar på førend man går videre med flytteplanerne.”

• Kunne man f.eks. ikke nøjes med at flytte arbejdspladserne til Kolding Kundecenter?
  • Hvis man absolut vil nedlægge Randers Kundecenter – hvis det er fordi bygningen kan sælges – kunne det så etableres et andet sted? DSB har jo mange andre bygninger stående mere eller mindre tomme rundt omkring i landet.
  • Øget adgang til at få flere hjemmearbejdsdage end de to, som er normen i Kundecentre?
  • Kan de berørte medarbejdere få fortrinsret til kommende ledige stillinger i f.eks. Kundecenter Kolding eller i billetsalg i Århus?
  • Vil DSB betale noget kompetenceudvikling til de berørte med henblik på at kunne varetage andre jobfunktioner – også udenfor DSB?
HK Trafik & Jernbane vil nu i den nærmeste fremtid afkræve DSB svar på alle medlemmernes spørgsmål, for det mindste de kan forlange er, at have så mange oplysninger som muligt, når de træffer deres valg om, hvorvidt de vil flytte med jobbet til København eller måske satse på at kunne få et andet job i Jylland.

Birthe Østergaard Petersen, næstformand

HK Trafik & Jernbane