Kasernelukninger kalder på en hurtig og samlet politisk reaktion fra lokalområdet

22. februar 2013  |  Sydjylland  |

– Nu må lokalpolitikerne i vores område finde sammen på tværs af kommunegrænser og forsøge at få sat en stopper for den fortsatte dræning af Syd- og Sønderjylland for statslige arbejdspladser. Og det kan ikke gå stærkt nok, siger Annette Godsvig Laursen, formand for HK/Stat Sydjylland.

Udtalelsen er en reaktion på planen om at lukke i alt fem kaserner landet over – med tab af omkring 2.000 statslige arbejdspladser til følge. En plan, som med forsvarsministerens hjemrejse fra NATO-forsvarsministrenes møde i Bruxelles for at lede de afgørende forhandlinger er blevet gjort til en hastesag. Dermed kan kasernelukningerne meget snart blive til dyster virkelighed.

– Endnu en gang tegner det til, at Syd- og Sønderjylland må holde for i den effektiviserings- og centraliseringsbølge, der ruller ind over de statslige arbejdspladser. Af de fem kaserner, forsvarschefen har indstillet til lukning, er tre af dem placeret i Syd- og Sønderjylland – i hhv. Haderslev, Sønderborg og Fredericia, siger Annette Godsvig Laursen.

Hun peger på, at Tønder allerede i 2002 mistede sin kaserne – men ikke mindst på, at masser af statslige arbejdspladser siden er gået tabt for området i kraft af nedskæringer og centraliseringer i bl.a. Politiet, Statsforvaltningen, Naturstyrelsen og Fødevarestyrelsen.

– Kasernelukningerne vil jo ikke kun gå ud over mange mennesker, der står til at miste jobbet – og deres familier. Samspillet mellem offentlige og private arbejdspladser er vigtige for dynamikken og sammenhængskraften i et lokalområde, og denne sammenhængskraft står nu igen for skud i den tilsyneladende endeløse række af statslige nedskæringer, som vores område må lægge ryg til, siger formanden.

– Sønderborg Kasernes Venner har reageret hurtigt med aflevering af over 24.000 protestunderskrifter, ligesom Sønderborgs borgmester har været på banen med saglig kritik af udsigterne til at miste byens kaserne. Det er positivt, men jeg savner en klarere og meget gerne samlet markering fra politikerne i vores lokalområde. Folketingspolitikerne er bestemt ikke enige i den sag, så der er fortsat muligheder for at påvirke beslutningen – men det haster altså, slutter Annette Godsvig Laursen.   For flere kommentarer – kontakt Annette Godsvig Laursen, tlf. 2177 6032 eller 3364 1503.

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK