OK13: Kompetencefond sikrer HK'ere i kommunerne 25.000 kroner årligt til uddannelse

24. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

Bedre muligheder for kompetencegivende efteruddannelse er en realitet for HK'ere i kommunerne. HK/Kommunal er kommet i mål med en banebrydende kompetencefond, der sikrer ansatte op til 25.000 kroner årligt til kompetencegivende efteruddannelse. Et tigerspring fremad, konstaterer HK/Kommunals formand Bodil Otto.

En ny kompetencefond, der sikrer, at HK'erne i kommunerne løbende kan få kompetencegivende uddannelse, er i mål. HK/Kommunal, der har været bannerfører for forslaget, har efter langvarige forhandlinger med KL en aftale klar.

Epokegørende kompetencefond

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto ser kompetencefonden som et kæmpe skridt på vejen i forhold til at sikre et afgørende uddannelsesmæssigt boost til den enkelte ansatte.

- Mange medarbejdere i kommunerne har de senere år måttet gå forgæves til deres arbejdsgiver med ønsket om efteruddannelse. Medarbejderne har ofte fået at vide, at der ikke var penge på budgettet, eller også var pengene brugt af andre personalegrupper. Den situation gør vi nu op med. Den nye kompetencefond er intet mindre end epokegørende, siger Bodil Otto.

Formanden roser arbejdsgiverne i KL for at spille visionært med i forhandlingerne om den nye kompetencefond.

- Vi har klart mærket, at KL også har haft en interesse i, at kommunerne fortsat har veluddannede medarbejdere. Det er jo ikke alene en gevinst for arbejdsgiverne, men for hele landets mulighed for at matche morgendagens udfordringer, siger Bodil Otto.

25.000 kroner om året

Den nye kommunale kompetencefond er finansieret af både arbejdsgiverne og lønmodtagerne. På HK/Kommunals område er der i overenskomstperioden 30 millioner kroner, som HK’erne kan bruge til kompetencegivende uddannelse på akademi- og diplomniveau. Den enkelte medarbejder kan søge maksimalt 25.000 kroner om året, og uddannelsen godkendes af leder og tillidsrepræsentant.

Baggrunden for, at HK/Kommunal har presset på for at få en kompetencefond, er blandt andet, at det under den økonomiske smalhans i kommunerne er helt afgørende, at de ansatte sikres løbende kompetencegivende efteruddannelse, så velfærden for borgerne sikres så godt som overhovedet muligt.

Mange HK’ere i kommuner og regioner har oplevet, at det har været svært at komme igennem med ønsker om uddannelse. En Epinion-undersøgelse viser, at mere end hver fjerde kommunale HK’er – 26 procent – savner mulighed for efter- og videreuddannelse.

Nyskabelse for ansatte

- Det er præcis den situation, vi vil til livs. Jeg vil ikke tøve med at kalde kompetencefonden for en banebrydende nyskabelse for de ansatte i kommunerne, siger Bodil Otto.

Den nye kompetencefond træder i kraft ved årsskiftet.

Torsdag i denne uge skal der forhandles med regionerne bl.a. om medarbejdernes kompetenceudvikling, og Bodil Otto håber, at arbejdsgiverne her vil være lige så visionære som på det kommunale område.

Kommunal Overenskomst Efteruddannelse Karriereudvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK