Nye job i det private koster stillinger i staten

25. februar 2013  |  HK Stat  |

Det koster job i staten og andre dele af den offentlige sektor, når private virksomheder får lettet skatten og afgifter bliver sat ned for at styrke virksomhedernes konkurrenceevne. Genoplivning af håndværkerfradraget kan også sende offentligt ansatte ud i kulden.

En såkaldt konkurrenceevnepakke er lige på trapperne. Mens erhvervslivet kan se frem til lettelser, risikerer tusindvis af offentligt ansatte at miste jobbet.

Hvis pengene til lavere skatter og afgifter skal komme fra nulvækst i de offentlige udgifter – som blandt andre Dansk Industri foreslår – vil det koste 11.000 jobbet i staten, regionerne og kommunerne. Det viser beregninger fra Finansministeriet, som Politiken refererer.

Nulvækst betyder nedskæringer

»Hvad er der ved at skabe 15.000 private job og nedlægge 11.000 offentlige,« lyder det lakonisk fra Bente Sorgenfrey i Politiken den 25. februar. Hun er formand for FTF, hovedorganisationen for blandt andre politifolk, sygeplejersker og pædagoger. Sorgenfrey advarer om, at nulvækst kan lyde tilforladeligt:

»Der er en tendens til at opstille regnestykker, hvor man kan hente et antal milliarder kroner i den offentlige sektor nærmest helt gratis og omkostningsfrit, men nulvækst dækker reelt over nedskæringer,« understreger Sorgenfrey.

Boligjob-ordning genopstår

Ifølge flere medier vil regeringen genoplive den såkaldte boligjob-ordning, der giver folk ret til at trække udgifter til håndværkere og rengøringsfolk fra i skat. Ordningen blev indført under den tidligere regering og overtaget af den nuværende. Uanset regeringens farve har finansieringen af fradraget mødt stærk og vedholdende kritik fra HK Stat.

Problemet er, at skiftende regeringer har hentet pengene ved at spare og fyre i staten. Seneste under parolen ’Fokuseret administration‘, som indebærer årlige besparelser på fem procent på den statslige administration.

»Skattefradraget kan måske holde hånden under nogle rengøringsfirmaer. Men samtidig bliver andre arbejdsløse. Den slags beskæftigelsesfremme giver jeg ikke meget for,« fnyste HK Stats daværende formand, Thora Petersen, i en leder i HK Statbladet i 2011.

Stat Politik Arbejdsmarked