Nordjyderne om OK2013: ’Slet ikke så ringe endda‘

28. februar 2013  |  HK Stat  |

Henved 40 nordjyske tillidsrepræsentanter var premierepublikum, da HK Stats formandskab indledte møderække for at fortælle om den ny overenskomst. Trods udsigten til små lønstigninger lød der ingen protester.

»Jeg var med til at forhandle overenskomst første gang i 2008. Det var meget sjovere. Dengang fik vi det bedste resultat nogensinde. Vi ville gerne have præsenteret en overenskomst med en helt anderledes ramme i dag.«

Rita Bundgaard leverer betroelsen med et vindende smil, da mødet med 40 nordjyske tillidsrepræsentanter er ved at være slut. HK Stat-formanden har forinden grundigt gennemgået forliget med finansminister Corydon om løn- og arbejdsvilkår for alle statens ansatte.

Men selv om tallene på Ritas dias er små – en lønstigning på godt en procent over to år – emmer det tætpakkede mødelokale i HK Nordjylland på ingen måde af protest eller forargelse. Den begrænsende lønstigning i overenskomsten havde de fleste i dette selskab af garvede tillidsfolk tilsyneladende forventet.

Og skulle nogen før dagens møde have været i tvivl om, at slaget om lønnen var op ad bakke for de statsansattes forhandlere, bliver de klogere undervejs.

Det, Corydon ikke fik

Rita Bundgaard fortæller på mødet om den række af skrappe krav, finansministeren præsenterede lønmodtagerne for: En meget smal samlet ramme, forringelser på arbejdstiden i form af en kvartalsnorm i stedet månedsnorm, bortfald af tillæg for arbejde mellem klokken 17 og 18, lettere adgang til at indføre plustid uden om tillidsrepræsentanten og mulighed for en arbejdsuge i den forbindelse på 48 timer.

Desuden krævede Corydon stop for reguleringsordningen, og han ville i gang med at indføre indviduel forhandling om lønnen, altså uden tillidsrepræsentantens medvirken.

»Alt det ville Corydon gerne ha’. Det fik han ikke,« understreger Rita Bundgaard.

’I må ikke hænge os op på det‘

Men den smalle ramme for forliget var ikke til at komme udenom. Værdien af de statsansattes aftale er præcist den samme som aftalen på det kommunale område. Men eftersom de statsansatte skylder 0,82 procent på grund af deres hidtidige lønudvikling, får de ingen lønstigning i 2013, forklarer Rita Bundgaard.

»Vi har aftalt en stigning på 0,8 procent i 2014. Og vi skønner, at reguleringsordningen til den tid giver yderligere 0,3 procent. Det er vigtigt at understrege, at det er et skøn. I må ikke hænge os op på det,« siger Rita Bundgaard, som på et tidspunkt konstaterer, at tillidsfolkene ikke virker særligt spørgelystne her først på dagen.

»Måske er I duperet over resultatet? Eller chokerede?,« joker hun. At dømme efter de rolige ansigter langs bordene er ingen af delene tilfældet. Her bliver bare lyttet med åbent sind.

De dyre gymnasielærere

Lidt senere vil en tillidsrepræsentant vide, om gymnasielærernes aftale om at opgive en central arbejdstidsaftale mod at få mere i løn kommer til at koste de andre statsansatte – fx HK’erne – noget af den stigning, reguleringsordningen ellers skulle give dem. Det har været fremme, at gymnasielærerne får 6,4 procent mere i løn på den konto.

»Gymnasielærernes organisationsforhandlinger har intet med de centrale CFU-forhandlinger at gøre. Men alt, hvad de enkelte organisationer i forhandlingsfællesskabet aftaler, kan påvirke reguleringsordningen. Hvis vi i HK Stat fx havde solgt vores betalte frokostpause og fået fx 7 procent af lønsummen for den – hvad vi aldrig ville gøre - ville den handel også påvirke den samlede lønudvikling og dermed reguleringsordningen,« forklarer Rita Bundgaard.

Hun tilføjer, at gymnasielærernes organisation ikke kan bekræfte de 6,4 procent.

»Ingen ved, hvad det eventuelt kommer til at koste på reguleringsordningen, at 10.000 gymnasielærere ud af i alt 180.000 statsansatte laver en ny arbejdstidsaftale. Det kan vi lige så godt sige ligeud. Men jeg tror snarere, at lærernes tillæg kan blive et problem for de HK’ere, der arbejder på gymnasierne – fordi der måske bliver færre penge at forhandle om i de lokale lønforhandlinger,« tilføjer Rita Bundgaard.

Bedre vilkår for samarbejde

I formandens gennemgang af forliget fylder en række forbedringer af vilkårene for samarbejdet på arbejdspladserne meget. Blandt andet er SU-aftalen – som er bibelen for tillidsfolkene – ændret med en ny paragraf, som lægger op til, at SU sætter fokus på den situation og de udfordringer, den enkelte institution står over for netop nu. Også forbedringer af arbejdsvilkårene for tillidsrepræsentanter på arbejdspladser med flere adresser engagerer både Rita og tilhørerne.

En ny måde at fordele pengene til kompentenceudvikling på betyder, at der bliver lidt flere penge til udvikling af statens arbejdspladser og til fx at hjælpe fyringstruede medlemmer videre til det næste job. Og lidt færre penge til kompentencefondene, fortæller Rita Bundgaard.

Svært at få noget for ingenting

Næstformand Peter Raben gennemgår resultatet af forhandlingerne om HK Stats organisationsaftale. Eftersom alle penge ved overenskomstfornyelsen blev brugt på generelle lønstigninger, var der ikke afsat en krone til at forny organisationsaftalen.

»Og at få noget for ingenting er svært« konstaterer Peter Raben. Alligevel blev det til et par vigtige gennembrud. Først og fremmest, at alle får bedre muligheder for at drøfte med deres chef, hvordan de kan udvikle job og kompetencer – med mulighed for at få tillæg.

»Hvad gør vi så, hvis vi som TR skal forhandle tillæg og der allerede ligger 20 individuelle planer fra MUS-samtalerne, som skal sikre folk tillæg?,« spørger en TR.

Den situation opstår ikke, fremgår det af svar fra både formand og næstformand. Det er nemlig ikke aftalt, at der skal forhandles løn ved MUS. Blot at der skal være særligt fokus på, hvad der skal til for at komme i betragtning til andre arbejdsopgaver og derigennem til mulige tillæg.

»Der skal ikke snakkes om så meget som en 25-øre ved MUS,« runder Rita Bundgaard af.

Jette Videnkjær, formand for den lokale statssektor i HK Nordjylland, opsummerer formiddagens indtryk.

»Tingene taget i betragtning er det slet ikke så ringe endda,« siger hun. Og tilføjer et pøj-pøj til tillidsrepræsentanterne, der nu skal tilbage til deres arbejdspladser for at fortælle kollegerne om forliget og engagere dem i at få flest mulige til at mene noget om resultatet ved urafstemningen.

Stat Løn Overenskomst Tillidsrepræsentant