OK13: Mulighed for delpension

28. februar 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard

HK’s medlemmer i kommuner og regioner får med den nye overenskomst en helt ny mulighed – nemlig muligheden for at vælge delpension. Ordningen kræver dog, at chefen siger ja til den nedsatte tid.

Mange ældre kolleger oplever overgangen til pensionen som en brat opbremsning. Flere har ønsker om i stedet at kunne nedtrappe arbejdslivet gradvist. Det sidste er blevet en mulighed for ansatte i kommuner og regioner med de overenskomstforlig, HK/Kommunal har forhandlet hjem med arbejdsgiverne.

Gradvis pensionering

Ansatte på delpension er nemlig fremover fuldt ud omfattet af overenskomsten. Det betyder, at man kan købe nedsat tid for sine egne pensionskroner. På den måde kan man måske blive et par år længere på arbejdsmarkedet. Man fortsætter altså med at indbetale til pensionen samtidig med, at man så småt begynder at bruge af den.

Formanden for HK/Kommunal Bodil Otto er glad for at have nået dette skridt ved overenskomstforhandlingerne, fordi det giver en realistisk mulighed for de offentligt ansatte for at arbejde et eller to år længere, end de ellers ville have gjort – og samtidig tilrettelægge en gradvis pensionering.

- Det er et stort skridt i retning af en mere balanceret afslutning på arbejdslivet. Og man kan sagtens forestille sig, at det er det, der gør, at vi om 20 år kan fortsætte med at arbejde, til vi er 75 eller ældre, siger Bodil Otto.

Høj kurs

I 2011 blev der med tilbagetrækningsreformen slået en streg over efterlønnen. Samtidig hæves pensionsalderen gradvist, så den i 2022 bliver 67 år. Ifølge Ældre Sagen bringer det egenfinansieret delpension i høj kurs.

- Pensionsalderen er på vej op, og efterlønnen og andre muligheder er på vej ud. Det efterlader mange uden mulighed for selv at tilrettelægge deres tilbagetrækning. Så har man en arbejdsmarkedspension af en vis størrelse, giver det god mening at overveje delpension, siger økonom Peter Halkjær fra Ældresagen til Avisen.dk

Inden de første ansatte kan benytte sig af muligheden for delpension, skal nogle pensionsselskaber dog først afklare en række tekniske forhold.

Pensionsselskabet PKA melder klar med beslutningerne om delpension og forventer, at medlemmerne kan udnytte den nye mulighed i slutningen af 2013. Sampension udbyder allerede delpension til flere mindre faggrupper og afventer i øjeblikket et større rykind af ansatte på offentlige overenskomster.

Kommunal Pension Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK