OK13: Visionær kompetencepulje for HK’ere i regionerne

28. februar 2013  |  HK Kommunal  |  DL  |

Lægesekretærer samt kontor- og it-ansatte i regionerne kan få 25.000 om året til kompetencegivende uddannelse. Forliget om overenskomst 2013 betyder blandt andet også, at ATP bliver forhøjet.

Banebrydende og visionært. Så klar i mælet er HK/Kommunals formand Bodil Otto, når hun skal sætte ord på aftalen om en ny kompetencepulje, som netop er indgået med regionerne.

- Nu er det slut med at sige, at der ikke er penge til at give de mange dygtige medarbejdere i regionerne efter- og videreuddannelse. Med kompetencepuljen sørger vi for at bidrage til, at sygehusene kan yde endnu bedre service. For medarbejderne bliver klædt på til at løse fremtidens udfordringer. Og så skal ingen længere gå skuffede fra en samtale med ledelsen uden at få deres ønske om at gøre sig dygtigere opfyldt. Jeg er stolt og glad for, at det lykkedes at få aftalen i hus, lyder det fra Bodil Otto.

Enestående mulighed

Kompetencepuljen betyder, at man kan få op til 25.000 kroner til at finansiere kompetencegivende uddannelse på diplom- og akademiniveau, herunder sundhedskommunom. Det er den enkelte medarbejder, der sammen med tillidsrepræsentanten og lederen aftaler og søger om pengene fra puljen.

- Der bliver stillet store krav til de ansatte, både fagligt og menneskeligt. Regionerne har vist sig fra den visionære side, og jeg glad for at se, at vi sammen kan nå et resultat, der giver medarbejderne denne helt enestående mulighed for at udvikle sig, lyder det fra Bodil Otto.

Det bliver muligt at få penge fra puljen fra årsskiftet.

Også penge til ATP og pension

Ud over kompetencepuljen er der også indgået aftale om at hæve ATP-bidraget for alle HK’ere i regionerne. Alle rykker nu op på den næsthøjeste sats, som betyder et bidrag på cirka 2850 kroner per 1. januar 2014.

Desuden bliver pensionen forhøjet for store grupper af ansatte i regionerne, herunder lægesekretærerne. Fra 1. januar 2014 stiger den til 15,2% fra 15,03%.

- Med denne overenskomst forsætter vi den udbygning af lægesekretærernes pension, som vi satte i søen i 2011, lyder det fra DL’s formand Soile Friis, der desuden kalder forliget om kompetenceudvikling for en god retning for fremtiden.

I forliget er der også aftalt nye procedurer omkring muligheden for plustid, og så er en række professionsbachelorer blevet en del af HK/Kommunals overenskomst med regionerne.

Kommunal Overenskomst Pension Efteruddannelse