Coop outsourcer regnskabsafdelingen til Indien

01. marts 2013  |  HK Handel  |

Coop har besluttet at fyre mere end 50 danskere og flytte regnskabsfunktionen til Indien. Forkasteligt mener medarbejdernes forening HK HANDEL, der kritiserer Coop for ikke at leve op til deres egne værdier.

Coop_ansvarlighed- Coop er ejet af medlemsorganisationen FDB (nu Coop A.m.b.a) og bruger enormt meget tid på at sælge sig selv som en social ansvarlig virksomhed. Men det her er godt nok ikke særlig samfundsansvarligt – tværtimod. Det seneste regnskab fra Coop viser et overskud på 773 millioner, og det virker derfor urimeligt overfor vores medlemmer, at erstatte dem med billig arbejdskraft fra Indien, siger faglig sekretær i HK Handel, Anne-Marie Helt.

Coop outsourcer hele økonomifunktionen, da lønafdelingen bliver udliciteret til KMD og regnskabsafdelingen bliver outsourcet til Indien. Der er tale om godt 50 stillinger, der bliver nedlagt i Danmark og flyttet til Indien. HK Handel mener, at Coop bør leve op til sine egne værdier om socialt samfundsansvar og være med til at sikre danske arbejdspladser. Coop præsenterer sin vision på coop.dk som ”Vi vil være det bedste og mest ansvarlige sted at handle og arbejde”.

- Vi har udvist løntilbageholdenhed ved forhandlinger i de sidste fire år, fordi vi gerne ville være med til at tage ansvar for at sikre virksomheden igennem krisen. Men jeg må indrømme, at jeg er ærgerlig over, at det her så er takken. Det bliver sværere at få medarbejderne til at føle ansvar overfor virksomheden fremover, siger Anne-Marie Helt.

- Alt deres snak om ansvarlighed og etik klinger noget hult, når man vælger at belønne loyale medarbejdere med en fyreseddel og sende jobbene til Indien. Derfor vil vi appellere til FDB’s bestyrelse for at få organisationen til at leve op til det ansvar de bryster sig med, siger Anne-Marie Helt.

Handel