Husk statens folk, Harald

04. marts 2013  |  HK Stat  |

Harald Børsting skal passe på med at overse de offentligt ansatte inden for LO's rækker, når han blåstempler regeringens nedprioritering af de offentlige arbejdspladser. Det mener HK Stats formandskab, som nu inviterer LO-formanden til at mødes med de statsansatte HK’ere.

Det gik ellers lige så godt. Efter et fint samarbejde mellem HK Stat og LO havde landsorganisationen med Harald Børsting i spidsen barslet med et fint politisk udspil om ’videreudvikling af en velfungerende offentlig sektor’. De statsansatte HK’eres fagforening var tilfreds med LO's udmeldinger om udviklingen af de statsansatte og deres arbejdspladser.

Men så kom regeringen med sin vækstplan, som skruer væksten i den offentlige sektor ned på vågeblus. Og LO-formanden beskrev halveringen af denne vækst fra 0,8 til 0,4 procent i 2014 som ’et hår i suppen‘ i forhold til hele regeringens vækstplan.

Ærgerlige over at blive overset

Den udmelding irriterer den politiske ledelse i HK Stat. Det fremgår af et brev, som Rita Bundgaard og Peter Raben, formand og næstformand i HK Stat, netop har sendt til LO-formanden.

'Det ærgrer os, at det nu igen virker, som om LO overser, at vi også er mange offentligt ansatte inden for LO. (…) Vi repræsenterer medlemmer i en sektor, som i forvejen har været på smalkost igennem mange år, og som gang på gang må betale en stor del af regningen for lettelser til erhvervslivet med hovsaløsninger og vilkårlige besparelser,' skriver de to statslige fagforeningsledere til Harald Børsting.

HK Stat anerkender, at der er udsigt til flere job til LO's privatansatte medlemmer i regeringens vækstpakke. Problemet er, at væksten på det ene område skal betales med 8.000 færre job på det andet område – nemlig i det offentlige, gør formandskabet opmærksom på.

Hold dig til tankegangen i LO's eget udspil til ’videreudvikling af en velfungerende offentlig sektor‘ – og afvis en gradvis afvikling af samme offentlige sektor, opfordrer HK Stats formandskab. Samtidig inviterer de LO-formanden til at mødes med HK Stats sektorbestyrelse til september for at ’drøfte sektorens muligheder i og forventninger til LO‘.

LO er et hedt emne i HK

På HK's forbundskongres i oktober 2013 skal de delegerede diskutere, i hvilken hovedorganisation (LO eller FTF) HK hører hjemme. I slutningen af januar erklærede HK's forbundsformand sin fulde støtte til Harald Børsting som LO-formand. Det skete efter, at afdelingsformanden for HK Midt, Martin Rasmussen, i en aviskronik havde krævet Børstings afgang.

Stat Politik Arbejdsmarked