Tid til nye fremskridt i 40året for ligeløn

08. marts 2013  |  Østjylland

Ulighed mellem kønnene er fortsat en del af det moderne samfund. Arbejdsmarkedet er kønsopdelt, og traditionelle kvindefag som laboranter og lægesekretærer aflønnes lavere end mandefag med tilsvarende uddannelsesniveau.

Mange resultater er selvfølgelig opnået. Ligelønsprincippet kom ind i de kollektive overenskomster i 1973. I 1976 vedtog Folketinget lov om ligeløn ved samme arbejde eller arbejde af samme værdi. Ligebehandlingsloven blev vedtaget i 1978, Lov om ligestilling i 1988 og i 1999 fik Danmark sin første ligestillingsminister.

Men her 40 år efter vedtagelsen af princippet om ligeløn tjener kvinderne væsentligt mindre end mænd. Det skyldes flere forhold; bl.a. er det stadig kvinderne, som står for de fleste opgaver i familien og er oftest fraværende fra arbejdet, når børnene er syge. I den private sektor ligger kvindernes fravær på grund af børns sygdom dobbelt så højt som mændenes (2009).

Barselsorlovsordningerne er en stor forbedring for børnefamilierne. Men det lange fravær sætter kvinderne tilbage på arbejdsmarkedet og har negativ betydning for deres løn og pensionsopsparing. Indførte vi tre måneders øremærket barsel til mænd ad lovgivningens vej, ville det være et stort fremskridt – også for ligelønnen.

Det er positivt, at kvinder bevæger sig opad ved at uddanne sig til mere kvalificerede job. Omvendt er det negativt, at funktionsglidninger på samme niveau ofte fører til større forskelle mellem mænd og kvinder; det gælder jobindhold, arbejdsvilkår og udviklingsmuligheder. Og det gælder løn. I Danmark tjener mænd nemlig i gennemsnit 17,7 procent mere end kvinderne.

For at sikre ligeløn for lige arbejde er det nødvendigt at flere virksomheder forpligtes til at lave kønsopdelte lønstatistikker og ligelønsredegørelser. I dag omfatter de virksomheder med over 35 medarbejdere, som opfylder visse betingelser. Vi foreslår, at alle virksomheder med mindst 10 ansatte – og mindst tre mænd og kvinder inden for samme arbejdsområde – fremover skal udarbejde kønsopdelte lønstatistikker.

Virksomhederne skal lave lønstatistikkerne hvert kalenderår. Og fagforeningerne skal have ret til at få de kønsopdelte lønstatistikker udleveret. Virksomheder med over 35 ansatte, der har ligelønsproblemer, skal derudover lave en ligelønsredegørelse.

Det er vel ikke for meget for langt? Hr. Ligestillingsminister.

Af fællestillidsrepræsentant Hanne Vinther, bestyrelsesmedlem Alice Blak Iversen og fællesformand Viggo Thinggaard, HK Østjylland

Ligestilling