700 HK'ere til 8. marts i HK Hovedstaden

10. marts 2013  |  Hovedstaden

Kvindesagen er næppe nået til Lolland. I hvert fald ikke, når Lisbeth Zornig Andersen forbinder ligestilling med det Under-Danmark, hun er vokset op i langt ude på landet. Hun fortalte sin utrolige historie
8. marts i HK Hovedstaden. Man kunne høre en knappenål falde til gulvet imens.

Lisbeth Zornig Andersen var den ene af to store, kvindelige personligheder, der optrådte på kvindernes internationale kampdag, som den foldede sig ud i HK Hovedstaden eftermiddag og aften.

Den anden var singer-songwriter Marie Frank, som også tryllebandt sit publikum med sine egne sange.

Kvindernes kampdag lokker mange medlemmer til, og igen i år valgte HK Hovedstaden at holde arrangementet to gange, så ikke alt for mange skulle tilmelde sig forgæves.

Den ombyggende stueetage med nye lækre mødelokaler gjorde det ud for sidegemakker, så alle de, som ikke fandt plads i den store mødesal, kunne følge med på storskærm.

På denne måde kunne alle nyde Marie Franks musik eller følge med i Lisbeth Zornig Andersens fortælling om opvæksten og livet i Under-Danmark.

Marie Frank leverede lækker musik, som blev serveret med underfundige historier om sangenes tilblivelse. Med sig havde hun Anders Pedersen, som akkompagnerede på guitar. Publikum blev ikke snydt for succesnummeret ”Under the Water”, som man hjemme foran TV-skærmene kunne høre fortolket i X-faktor senere samme aften.

Kvindesagen når ikke til Under-Danmark
Lisbeth Zornig Andersen fortalte historien om sin opvækst med svigt og seksuelt misbrug, og forsøgte - som hun havde fået i opdrag - at sætte fortællingen i relation til kvindesagen.

Men det var ikke nogen nem opgave, blandt andet fordi barndomsmiljøet i Under-Danmark ifølge hende selv er som at spole tiden 100 år tilbage.

- Jeg har aldrig mødt kvinder fra det miljø, som talte om deres kvinderettigheder. Man når ikke til ligestillingsdiskussionen, sagde hun.

Lisbeth Zornig Andersen kommer fra en familie, som i generationer har levet uden for eller på kanten af arbejdsmarkedet, og hvor druk og vold hører til dagens orden.

Hun kan blandt andet se af sine sagsakter fra barndommen, at moderen altid blev betragtet som offeret, selvom hun gerne slog først, og har fået sin seneste voldsdom som 65 årig.

- Når min mor mødte disse middelklassemennesker på kommunen, vidste hun, at hun blev betragtet som et offer, og det forstod hun at udnytte fuldt og helt.

Ønsker sig flere modige voksne
Lisbeth Zornig Andersen fortalte fra sig bog ”Zornig – vrede er mit mellemnavn” og DR 1’s dokumentar ”Min barndom i helvede”, og om at bryde den sociale arv.

- Man kan ikke bryde et mønster alene. Man skal have nogle gode voksne til at hjælpe sig, og jeg fandt også mine voksne, fortalte hun.

Den tidligere formand for Børnerådet føler sig heldig, fordi nogle voksne tog hende til sig og blandt andet lod hende bo hos sig i halve år.

- Det ser vi ikke ske i dag som systemet er, og fordi sagsbehandlere har stor angst for at begå fejl i børnesager.

Men jeg kunne alligevel ønske mig, at nogle flere voksne turde risikere noget for børn, sagde Lisbeth Zornig Andersen.

Efter foredrag og autografer fik hun overrakt et maleri af sig selv. Det var et maleri, som Birgit Koefoed, lægesekretær på børne- og ungdomspsykiatrisk afdeling på Bispebjerg, havde medbragt. Maleren er Birgit Koefoeds mand Jørgen Hjorting.

Ligestilling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK