Forebyg vold mod offentligt ansatte

19. marts 2013  |  Midt

Pia Tørving, sektorformand HK/Kommunal MidtSå skete det igen. Den 15. marts 2012 mødte en mand op på det kommunale jobcenter i Odense med en benzindunk i den ene hånd og en lighter i den anden. Manden ville brænde jobcentret af, og kun tilfældigheder afværgede den helt store katastrofe.

Samme dag blev to HK-ansatte udsat for et frygteligt økseangreb på jobcentret i Helsingør, hvor de blot passede deres job. Vi skal heller ikke længere tilbage end til januar måned 2012, hvor der blev skudt med skarpt mod en offentlig ansats hus i Svendborg. Vedkommende havde til opgave at afsløre sociale bedragere.

Det at sætte sit liv og førlighed på spil i forbindelse med udførelsen af sit job er en umådelig høj pris at betale. Det er naturligvis også en helt uacceptabel adfærd fra de pågældende borgeres side, og der skal på alle niveauer arbejdes for, at det ikke kommer til at ske igen. Men vi kan ligeså godt være ærlige og sige, at det kommer det til.

Der er aldrig nogen undskyldning for handlinger som de nævnte. Skulle man alligevel prøve at sætte sig ind i, hvad der kan presse borgere til agere, som de gør, så handler det om afmagt – en følelse af at stå over for et offentligt system, som ikke er til at hugge eller stikke i.

I spændet mellem på den ene side ’systemet’, som har til opgave at udmønte lovgivningen, og på den anden side borgeren med sit akutte problem, oplever jeg, at der er gode muligheder for at forebygge voldsepisoder.

For det første bør alle kommuner forpligtes til at forebygge vold ved at udarbejde præcise retningslinjer på området. Sikkerheden for de ansatte er generelt ikke god nok, og hvis ikke allerede kommunerne har tænkt deres sikkerhedssystemer igennem, så er den aktuelle sag en god anledning til at få det gjort. Hellere i dag end i morgen.

For det andet er det helt afgørende, at personalet i risikofunktioner løbende trænes og uddannes i kommunikation og konflikthåndtering.

For det tredje ser jeg et potentiale i den regelforenkling, som den nye regering har varslet på det sociale område. Det vil dels give medarbejdere mere tid til borgeren, ligesom lovgivningen forhåbentlig vil blive lettere at forstå for borgerne.

Endelig er også den fysiske indretning af de offentlige kontorer med indtænkning af varslingssystemer og flugtveje en faktor, som kan forebygge voldsepisoder. Vi er naturligvis ikke interesseret i at forvandle kommunerne til veritable fæstninger, men i lyset af de aktuelle hændelser bliver vi nødt til også at sætte ind på denne front.

Pia Tørving, formand for HK/Kommunal Midt