Opsagte nordjyder fik kvikstart

19. marts 2013  |  A-kasse

HK Nordjylland kom som første i landet i gang med HK KvikStart for opsagte og ledige medlemmer

kvik start

Hvilke muligheder har jeg som fyret lægesekretær for at finde nyt job i Nordjylland? Kan jeg få hjælp til at skrive jobansøgninger? Kan jeg starte på uddannelse allerede mens jeg er i opsigelsesperioden? Kan min chef tvinge mig til at holde ferie i opsigelsesperioden?
Spørgsmålene var mange, da HK Nordjylland havde samlet opsagte medlemmer til landets første HK KvikStart-møde.
Tolv nordjyske HK’ere, der alle går med en fyreseddel i lommen, havde taget imod tilbuddet om at deltage i mødet, som er en del af et helt nyt initiativ, hvor fagforeningen hjælper medlemmer til at komme videre på arbejdsmarkedet, hvis de mister jobbet.

Tjek opsigelsen

-Har I fået tjekket, om jeres opsigelse er korrekt, lagde faglig konsulent i HK/Privat Nordjylland Marian Myrup ud med at spørge de opsagte HK-medlemmer.

Det er nemlig vigtigt, at opsigelsen er saglig og korrekt, eller skal der gøres indsigelser, oplyste hun.

-Derfor skal I passe på, hvad I skriver under på. For eksempel ser vi nogle gange, at en arbejdsgiver tilbyder et beløb ”til fuld og endelig afgørelse”, og hvis der er skrevet under, så kan vi ikke senere rejse krav. Skriv gerne under på modtagelse af afskedigelsen, men ikke på indholdet, før I har fået det tjekket i HK, sagde Marian Myrup.

-Jeg ringede ind i HK og fik tjekket tjekket min opsigelse, da jeg modtog den, og det oplevede jeg faktisk som både dejligt og betryggende, kommenterede en deltager på mødet, der mest foregik som en uformel snak hen over bordet.

Også spørgsmål om varsler, virksomhedsoverdragelse, fritstilling i opsigelsesperioden og ferie blev berørt – og afklaret.

-Og husk så, at funktionærloven giver fri til jobsøgning, fx til at aflevere ansøgninger hos virksomheder og deltage i jobsamtaler. Brug det, lød opfordringen.

Tag uddannelse

-Vi kan desværre ikke tilbyde jer et arbejde og håber ikke, at I kom fordi I forventede det, sagde kontorchef i HK Nordjylland Jørgen Andersen og høstede smil og afkræftende hovedrysten.

-Til gengæld kan vi fortælle, at prognoserne viser, at Nordjylland vil komme til at mangle faglærte på forskellige områder om få år. Det hænger blandt andet sammen med store projekter som fx byggeriet af det nye universitetshospital. Tag uddannelse og kvalificer jer til job indenfor disse områder. Voksenlærlingeordningen giver gode muligheder, og HK gør nu en ekstra indsats for at skaffe lærepladser, oplyste han.

-Som ledig har du ret til seks ugers selvvalgt uddannelse. Men allerede inden du forlader jobbet har du ret til de to ugers uddannelse efter eget valg, som overenskomsten og kompetencefonden giver ret til. Den uddannelse kan du tage i opsigelsesperioden, hvis den er aftalt inden opsigelsen, fortalte uddannelseskonsulent i HK Nordjylland Ingrid Jakobsen, der gennemgik forskellige muligheder for uddannelse.

-Må jeg som ledig læse HD om aftenen, ville en deltager vide.

-Ja, men spørg altid a-kassen inden du starter på en uddannelse, der er kompetencegivende, svarede Ingrid Jakobsen.

-Brug opsigelsesperioden til at planlægge din seks ugers selvvalgte uddannelse, så du er klar, når du bliver ledig. Kom gerne og få en personlig samtale med råd og inspiration, tilføjede hun.

Mødet gav desuden gode råd om jobsøgning, cv, jobnet og HK’s forskellige tilbud til ledige: Joblounge, kurser, jobklubber, netværk og karriererådgivning.

HK Nordjylland gentager KvikStart-møderne den anden mandag i hver måned kl. 16-20.

Job og vejledning Jobsøgning KvikStart