Tillidsreform er stadig på HK Stats dagsorden

19. marts 2013  |  HK Stat  |

HK Stat vil fortsat gerne tale med regeringen om en reform, der skal øge tilliden til de offentligt ansatte. Men hvis regeringen bare holder enetale og dikterer forholdene, må også de statsansatte HK’ere overveje at opgive dialogen. Det siger HK Stats formand Rita Bundgaard.

»Vi har brug for at få genskabt tilliden til de offentligt ansatte. Politikere og ledere i det offentlige skal i højere grad stole på fagligheden og kompetencerne hos de ansatte i stedet for at spinde dem ind i overdreven kontrol og registrering. Medarbejdernes erfaring og viden skal i langt højere grad inddrages i både det daglige arbejde og i udviklingen af den offentlige sektor. Det er en misforståelse at tro, at strukturforandringer altid er løsningen på alle problemer,« siger Rita Bundgaard.

Hun erkender gerne, at forandringer også i fremtiden vil være et grundvilkår i staten, men de skal håndteres bedre ved at vise større respekt for samarbejdet og de enkelte medarbejdere.

På et ekstraordinært møde i OAO mandag den 18. marts præsenterede FOA’s formand Dennis Kristensen de øvrige faglige organisationer for FOA’s beslutning om at trække sig fra det kommende samarbejde med regeringen om en tillidsreform i den offentlige sektor.

FOA og Dennis Kristensen fik ikke tilslutning fra de øvrige fagforbund i OAO til at indstille dialogen om en tillidsreform. Derfor vil Dennis Kristensen ikke længere stå i spidsen for de offentligt ansatte LO-gruppers arbejde med at stable en tillidsreform på benene.

»Det er ærgerligt, at FOA har besluttet at trække sig ud af det forberedende arbejde med at etablere en tillidsreform. Vi ville have stået stærkere, hvis en samlet fagbevægelse inden for det offentlige stod sammen om at komme i dialog med regeringen,« siger HK Stats næstformand Peter Raben, som deltog i mødet.

OAO er paraplyorganisation for blandt andre HK’erne i både stat, regioner og kommuner. Men hvor FOA har mistet troen på, at regeringen vil behandle de offentligt ansatte anstændigt, er HK Stats formandskab indstillet på at give samarbejdet om en såkaldt tillidsreform flere chancer.

Tager kampen om arbejdstiden senere

FOA’s argument er, at det ikke længere giver mening at diskutere principperne for tillid i den offentlige sektor, når de ansatte mødes med mistillid og krav om effektivisering for 12 milliarder kroner blandt andet gennem ændring af arbejdstidsreglerne.

»Vi finder det også meget betænkeligt, at regeringen samtidigt med en dialog om tillid vil modernisere det offentlige gennem så massive besparelser og lægger op til forringelser af arbejdstidsreglerne ved overenskomstfornyelsen i 2015. Men kampen om arbejdstiden må vi tage til den tid, og de øvrige effektiviseringstiltag som eksempelvis øget digitalisering må vi komme med vores modspil til, hvilket vi bedst kan med udgangspunkt i en tillidsbaseret dagsorden,« vurderer Peter Raben.

Hvad skal der til, før også HK Stat mister lysten til at samarbejde med regeringen om tillid og samarbejde?

»Finansministeriet lagde ved overenskomstforhandlingerne ikke op til stramninger i hverken TR-aftalen eller samarbejdsaftalen, men deltog tværtimod i nogle forbedringer i retning af øget samarbejde. Med det forløb i erindring håber vi på, at der også vil være et positivt grundlag for at arbejde med tillidsdagsordenen på de enkelte arbejdspladser,« siger Peter Raben.

Men hvis det viser sig at være totalt umuligt, og staten som arbejdsgiver ikke i praksis står bag den positive ånd om forøget samarbejde, så må vi overveje at forlade dialogen, tilføjer han.

»Ligeledes kan vi ende med at trække stikket, hvis der viser sig ikke at være en dialog, men en monolog, hvor regeringen dikterer, hvordan den offentlige sektor skal udvikles uden at inddrage vores synspunkter.

Hvad gør HK Stat nu for at få en aftale?

Vi arbejder videre sammen med de øvrige organisationer i OAO om at få liv i dialogen om en tillidsdagsorden. Der er allerede lavet et stort forarbejde og udgivet flere hæfter om emnet under fællestitlen Tillid giver verdensklasse. Det forarbejde vil blive brugt, når der i juni bliver et møde med Margrethe Vestager (indenrigs- og økonomiminister, RV, red.) om tillidsdagsorden, ligesom der sammen med AC og FTF arbejdes på et større arrangement med deltagelse af ministeren i forbindelse med folkemødet på Bornholm i juni.

Stat Arbejdsmarked Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK