Studierelevant job

20. marts 2013  |  Lone Søe

Et godt studiejob giver dig et gigantisk forspring på jobmarkedet. Alle statistikker viser, at studerende med studiejobs klarer studierne bedre og har lettere ved at få det første job. Men hvad får du ud af det andet end penge på kontoen? Se alle dine fordele her.

Bliv klar til job

Et studiejob gør dig mere målrettet og moden. Du lærer at tage initiativ, vise selvstændighed, tage ansvar, arbejde i teams og fungere med mange forskellige typer mennesker. Du lærer også dig selv bedre at kende som spiller på en arbejdsplads. Hvilke opgaver og arbejdsformer passer dig godt? Hvor skal du kæmpe lidt mere? Erfaringer, der er guld værd.

Boost dit cv

Du er ikke længere et ubeskrevet blad, når du skal søge dit første rigtige job efter uddannelsen. Du behøver ikke at puste fritidsinteresser og andre private erfaringer op på dit cv, men har reelle joberfaringer at byde ind med.

Få et netværk

Dine studiejobs giver dig en masse gode kontakter. Alle de kolleger og chefer, du møder på din vej, kan du bruge løs af senere i din karriere. Hold kontakten, blandt andet på LinkedIn.

Skru op for karaktererne

Dit studiejob kan skaffe dig bedre karakterer. Den er god nok. Dine udfordringer i studiejobbet giver dig et større overblik, arbejdsdisciplin og erhvervserfaringer, som du kan bruge i dine opgaver på studiet. Studiejobbet kan også inspirere dig til at tage de bedste valg i uddannelsen. Du bliver rustet til at håndplukke de rigtige valgfag og opgaveemner, så du målretter din uddannelse og kvalificerer dig direkte til dit ønskejob eller ønskebranche.

Kend dit værd

Selv om det er dit første studiejob, har du masser at byde ind med. De fleste virksomheder elsker, at unge er sultne efter at komme i gang og få omsat bøgerne til praksis. Så vis, at du er initiativrig og åben for at prøve kræfter med nye udfordringer. Gør det klart, hvad virksomheden får ud af at ansætte dig. Hvad kan du i kraft af din alder og din kontakt med studiemiljøet og andre unge tilbyde? Du har masser af god viden, som virksomheden ellers ikke har adgang til.

Skift job

Dit studiejob behøver ikke at være en tro kopi af dit senere drømmejob. F.eks. kan et caféjob kaste mange gode erfaringer af sig – service, samarbejde og at bevare overblikket under pres. Men du behøver måske ikke at have det samme caféjob i 3 år! Skift, så du får prøvet noget forskelligt. Frivilligt arbejde, udlandsophold eller andet, der viser dit engagement, tæller også rigtig godt.

Vær benhård

Der er forskel på et studiejob og et studierelevant job. Selv om økonomien er presset som studerende, er det smart at vægte erfaringer højere end kroner og øre. Vær hele tiden på jagt efter et mere studierelevant job. Også selv om det betyder mindre løn eller frivilligt arbejde. Det skal nok lønne sig!

Fremtidens Talenter

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK