Thora Petersen om fyringer: Det kan gøres mere elegant

20. marts 2013  |  HK Stat  |

De fyringer, der for øjeblikket rammer blandt andre HK’ere i ministerier, styrelser og institutioner, er i bund og grund kyniske. Det samme resultat kunne være opnået med mere menneskelige midler. Det siger Thora Petersen, formand for HK Stat, til Politiken.

Mindst 276 HK’ere blev fyret fra statens arbejdspladser bare i januar og februar i år. Det viser en optælling af de opsigelser, som HK Stat har modtaget. Tallet kan være endnu højere, fordi nogle opsigelser ikke kommer til fagforeningens kendskab.

Langt hovedparten af opsigelserne er begrundet med årsager som bortfald af bevillinger, effektiviseringer og besparelser. I et større tema omtaler dagbladet Politiken den barske statistik og baggrunden for den: Nemlig reduktioner, der gør ministeriernes driftsrammer 1,4 milliarder kroner mindre fra 2011 til 2013 under overskriften ’Effektiv administration‘.

Sparekravet er fordelt over to år, men det er Thora Petersens fornemmelse, at ministerierne generelt tager besparelserne i ét hug:

»Det er fornuftigt, at man ikke udsætter sit personale for to afskedigelsesrunder inden for et års tid,« siger formanden. Men her hører hendes anerkendelse af fremgangsmåden op:

»Besparelserne er i bund og grund kyniske. I løbet af kort tid skal vi i gang med et generationsskifte. Det tager besparelserne ikke hensyn til. Vi kunne opnå samme resultat på en mere menneskelig måde – nemlig ved naturlig afgang og ad frivillighedens vej,« siger Thora Petersen til Politiken.

Fyringer får konsekvenser for borgerne
Thora Pedersen spår, at fyringsrunderne, som startede allerede i 2011 og som HK Stat forventer kommer til at koste 1500 job i staten, vil få konsekvenser for servicen over for borgerne. Helt nøjagtigt hvilke konsekvenser er det ikke muligt at udpege endnu, siger hun:

»Først skal vi vide, præcis hvilke funktioner der skæres væk eller nedprioriteres, men vi oplever, at op mod hver tiende bliver sparet væk, så borgerne vil opleve længere sagsbehandlingstider, hvis der ikke bliver fulgt op med digitalisering,« forudser HK Stats formand. Og digitaliseringen er »slet ikke forberedt godt nok,« tilføjer hun.

Finansminister Bjarne Corydon (S), vil i følge avisen lade det være op til de enkelte ministerier at fortælle om, hvordan de vil udmønte besparelserne. Regeringens klare holdning til at løse den aktuelle krise er, at alle skal bidrage. Derfor er det helt rimeligt, at vi i staten tager vores egen medicin og ser på, hvordan vi løser opgaverne mere effektivt,« erklærer finansministeren.

Fyret Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK