Studerende strømmer ind i statslige HK-job

21. marts 2013  |  HK Stat  |

Staten ansætter flere og flere studerende i funktioner, som ifølge HK Stat bør varetages af medarbejdere med HK-faglig baggrund. Især på Aarhus Universitet er antallet af studenterjob steget markant. Fagforeningen vil nu gå i dialog med Finansministeriet med henblik på at sikre en fornuftig balance i antallet af studenterjob i staten.

Antallet af studentermedhjælpere i ministerierne stiger støt, samtidig med at staten i de senere år har fyret administrative medarbejdere i forbindelse med ’Effektiv administration’. Det skriver Politiken i dag den 21. marts 2013. Tendensen til at bruge studerendes billige arbejdskraft i stedet for HK-faglighed er velkendt i HK Stat. Ikke kun i ministerierne, men også på universiteterne er studentermedhjælpere ansat til at løse opgaver, som ifølge fagforeningen kunne og burde løses bedre af uddannede HK’ere. Alene på Aarhus Universitet var der i 2012 ansat 2.500 studentermedhjælpere på HK-overenskomst. Det er 1.180 flere end for tre år siden. Altså næsten en fordobling.

Når det kommer til studierelevante opgaver, som der fx har været en del af i forbindelse med universitetets nylige organisationsændringer, ser fællestillidsrepræsentant for det ikke-akademiske personale ved Aarhus Universitet Aase Pedersen studenternes hjælp som kærkommen. Men drejer det sig om egentlige HK-opgaver, er det problematisk, mener hun.

»Studenterne har kun 10-20 timer om ugen, de er ansat i korte perioder, og de mangler forudsætningerne for at varetage de funktioner, vi som HK’ere er uddannet til. Det betyder, at vi skal bruge megen tid på at lære dem op, men også på at rette op på deres fejl,« fortæller hun.

Hun vil nu gå til ledelsen med et forslag om, at mindst 200 af studenterstillingerne slås op som HK-job – eller at de indgår i puljen af akutjob.

HK Stat vil i dialog om antallet af studenterjob

Professor og arbejdsmarkedsforsker Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet siger til Politiken, at staten reelt lapper huller efter de afskedigede medarbejdere med studerendes arbejdskraft.

»Studentermedhjælperne erstatter så at sige medarbejdere i nogle kernefunktioner,« siger han og fortsætter, »men det er uuddannet arbejdskraft, vi har med at gøre. De kan ikke træffe de rigtige afgørelser, og det fører til dårligere service og sagsafgørelser og dårligere offentlige institutioner. Derfor burde politikerne interessere sig for, om det er den rigtige måde at løse det offentliges problemer på.«

Over for avisen afviser finansminister Bjarne Corydon (S), at de studerende skal kompensere for medarbejdere i staten.

»Der er intet belæg for at se en sammenhæng med 'Effektiv administration'. Og jeg vil gerne slå fast, at jeg som finansminister hverken kan eller vil blande mig i, hvordan man i det enkelte ministerium eller institution sammensætter sit personale,« siger han.

Står det til HK Stat, slipper hans ministerium ikke for at forholde sig til antallet af studentermedhjælpere i de statslige institutioner.

»Vi vil kontakte Finansministeriet for at få en drøftelse af, hvordan vi kan sikre en fornuftig balance i antallet af studenterjob i staten,« siger næstformand i HK Stat Peter Raben og understreger, at de studerende ikke skal fortrænge fastsansatte, men kun være i job, der er studierelevante og et praktisk supplement til indholdet i deres studier.

Stat Studerende Kompetencer Job og uddannelse

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK