HK.dk logo

Nedlukning af jyske DSB arbejdspladser

25. marts 2013  |   | 

Tirsdag 12.02.13 - samtidig med at mange medarbejdere holdt eller skulle til at holde vinterferie blev vi indkaldt til ekstraordinært ESU-møde i DSB Kundecentre. Her smed ledelsen en bombe, til stort chok og undren for os medarbejderrepræsentanter: Ledelsen havde besluttet at lukke Kundecenteret i Randers, samt Grupper og Arrangementer i Herning. Alle medarbejdere kunne fortsætte deres arbejde i Telegade, Høje Taastrup, sagde DSB.

Ikke nok med det, så ville man også lave Aalborg rejsecenter om til et servicecenter. Her skal der kun bruges 3 medarbejdere og de resterende 3 tilbød man job i København i de servicecentre som skulle have opstart i sommeren 2013.

Som om det ikke var nok, så skulle medarbejderne have besked om lukning af deres arbejdspladser dagen efter, også selvom det var midt i en ferieperiode.

I følge Samarbejdsaftalen skal ledelsen give informationer til medarbejderrepræsentanterne så tidligt og med så passende indhold, at der kan være en grundig drøftelse. Således at vores synspunkter og input kan indgå i ledelsens endelige beslutning. Vi medarbejderrepræsentanter blev enige om at suspendere mødet 12.02.13 Det blev dog genoptaget igen fredag den 15.02.13.

Men det er rigtig svært at komme med forslag til ændringer, når det er besluttet, og ikke mindst meldt ud til de berørte medarbejdere......


Hovsa - beslutning

”Selvom vores medlemmer har været i chok - og stadig er i gang med hele følelsesregisteret, så må jeg sige at de bare er super gode til at tænke konstruktive tanker. Der er ingen tvivl om, at de bærer et stort DSB hjerte,” siger tillidsrepræsentant Lisa Olesen.

”Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvor godt er denne beslutning egentlig gennemtænkt? Vi har gang på gang oplevet, at der er kommet nye ting frem.

Eks. at man vil lægge vagtplanlægningen i Kundecenteret sammen med vagtplanlægningen i Kunder og Billetter. Så var der også lige pludselig en fastholdelsesaftale, til de medarbejdere der ikke kan flytte med til Telegade. Det hele har skullet gå så stærkt, at flere af vores medlemmer har oplevet fejl i de breve som de har modtaget fra DSB,” siger kredsformand Lone Riis.

Vi har brugt tiden siden den 13.02.13 på at snakke med vores medlemmer, enten ved at være personligt tilstede på de berørte arbejdspladser, holdt et fælles infomøde med DSB, pr. mail og telefon, hvor vi har hørt deres tanker, spørgsmål og problemer.

Længere svarfrist, flere hjemmearbejdsdage og bonus

Derudover har vi også brugt en del tid sammen med virksomheden, vi har fået ændret svarfristen, da vi ikke mente at 14 dage var nok til at træffe beslutning om så stor en ændring i medarbejdernes liv.

Vi har været til to direkte forhandlinger om hver enkelt medlem, og det var meget op ad bakke ..... På trods af det, så fik vi forhandlet os til nogle forbedringer i forhold til det DSB oprindeligt havde tænkt sig: Vores medlemmer har fået tilbudt tre hjemmearbejdsdage pr. uge indtil sommeren 2014 og vi fik også forhandlet en bonus i forbindelse med fastholdelsesaftalen som gælder for de forskellige personalegrupper. Der udover har vi også fået nogle personlige aftaler for flere af vores medlemmer.

Efterfølgende har medarbejderne i rejsecentret i Aalborg fået mulighed for at blive ansat i Kundecenteret i Telegade, Høje Taastrup i stedet for servicecentrene i København.

Er denne beslutning nu ordentligt gennemtænkt, DSB?

”Kære DSB, har I overvejet konsekvensen af denne handling? Kundecenteret har bunkevis af opgaver og travlhed på telefonerne. Nordjyllands trafikselskab stoppede med at sælge klippekortet d. 15. februar. Movia H stopper med at sælge klippekort pr. 30. juni 2013, så rigtig mange kunder skal til at begynde at rejse på Rejsekort med alt hvad deraf følger af ekstra mange kundehenvendelser.

Børn, unge og pensionister kan ikke betale deres Rejsekort via rejsekortet.dk så her skal bestillingen ind forbi kundecenteret og behandles af medarbejderne. Til sommer kommer ungdomskortet, og et helt nyt system til trafikselskaberne og uddannelsesstyrelsen. Der kommer endnu flere kunder i butikken - men er vi rustet til denne opgave? Jeg tror det ikke – og det må DSB så tage ansvaret for”, slutter kredsformand Lone Riis.

Udvikling Politik

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Mit HK er din personlige side, hvor du kan fx kan se dine medlemsfordele, kurser og overenskomst.

Log på Mit HK

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk