Statsansatte lærere bliver lockoutet – overenskomstens skæbne er uvis

25. marts 2013  |  HK Stat  |

Forhandlingerne mellem CFU og Moderniseringsstyrelsen i Forligsen er brudt sammen. De statsansatte lærere bliver dermed – ligesom folkeskolelærerne – lockoutet fra 1. april. Dermed er det usikkert, hvad der bliver af CFU-forliget, der omfatter de statsansatte HK’ere. HK Stats formand er rystet over forløbet.

Formanden for HK Stat, Rita Bundgaard, var både chokeret, vred og usædvanligt slukøret, da hun ankom til HK Stats sekretariat ud på eftermiddagen mandag den 25. marts efter – i sin egenskab af medlem af CFU’s forhandlingsudvalg – at have tilbragt dagen i Forligsinstitutionen sammen med lærernes forhandlere, Finansministeriets folk og forligsmanden.

»Forhandlingerne er nu officielt brudt sammen. Efter seks timer med ingenting. Jeg er voldsomt frustreret. Der var ingen bevægelse fra Moderniseringsstyrelsens side. Man stod fast på sit ultimative udgangspunkt: Ingen centrale arbejdstidsaftaler.«

Rita Bundgaards stemning er markant anderledes, end da hun for nogle uger siden kom glad tilbage til HK Stats sekretariat med en fælles aftale for de statsansatte – som kun lige afhang af, at der kunne blive enighed om lærernes arbejdstid.

Det kunne der så ikke. Og det ærgrer Rita Bundgaard, som i Forligsen oplevede en helt anderledes kulde og kynisme end ved de oprindelige forhandlinger mellem CFU og Finansministeriet.

»Jeg er vred og ked af det. Tonen var ualmindeligt hård. Vi har lige indgået en aftale om samarbejde og tillid. Der var ingen tillid i dette. Ingen vilje til at forhandle hos Moderniseringsstyrelsen. Ikke engang en vilje til at lytte konstruktivt. Da vi forhandlede CFU-forliget, lyttede man i det mindste respektfuldt til modparten.«

Hvad betyder det for forliget for alle statens ansatte?

»Der er ikke noget forlig. CFU-aftalen eksisterer kun delvist. Den er hverken bortfaldet eller vedtaget. Regeringen kan vælge at lade det allerede aftalte indgå i et eventuelt indgreb – eller lade være.«

Rita Bundgaard lægger ikke skjul på, at hun er bekymret for, hvad den nye hårde stil og sammenbruddet vil betyde for de statsansatte HK’ere på længere sigt:

»Efter den oplevelse jeg har haft i Forligsen i dag, må jeg erkende, at vi skal gøre vores forarbejde meget grundigt inden næste overenskomstforhandling. Vi kan blive mødt med lignende krav næste gang. Allerede denne gang blev vi mødt med krav om kvartalsnorm og bortfald af plustid, som vi fik afværget.«

Stat Arbejdsmarked Politik