Hvalsø Savværk og de ”svage danskere”

27. marts 2013  |  Østjylland

2013 var kun få dage gammel, da de stakkels TV 2-seere blev bombarderet med historier om de dovne arbejdsløse, der hellere vil gå på dagpenge end bestille noget.

Det blev ikke sagt med disse ord, men budskabet var klart i reportagerne fra arbejdspladser, der skønt høj ledighed ikke kunne få arbejdskraft. Det viste sig så bagefter, at de tre klynkende arbejdsgivere var aktive medlemmer af Venstre, Konservative og Liberal Alliance, og man fik hurtig fornemmelsen af en god gang politisk spind.

Nu er den ene af arbejdsgiverne så tilbage igen. I en to-siders artikel i Morgenavisen Jyllands-Posen den 25. marts fortæller han, at nu er det slut: ”Jeg vil ikke længere bruge ressourcesvage danskere, men i stedet ansætte ressourcestærke slovakker, der er dygtige og lykkelige for at have et arbejde til 110 kroner i timen”, siger venstremanden. Anledningen er, at den mand, han ansatte i januar, nu har sagt op. Det kunne ikke betale sig for ham at gå på arbejde, når han regnede transportudgifterne med. I øvrigt havde han været syg det meste af tiden, fortæller arbejdsgiveren.

Kære direktør Martin Nyrop-Larsen, Hvalsø Savværk: Vi synes, det er pinligt, at du endnu en gang fremturer med dit slet skjulte budskab: At Danmark er spækket med svage og arbejdssky ledige, der ikke vil gå for 110 kroner, og møder de endelig op, melder de sig hurtigt syge.

Vi er formænd for en fagforening, hvor ledige hver eneste dag knokler for at få et arbejde. I vort medlemsblad har vi netop skrevet om et ledigt medlem, der på forholdsvis kort tid har søgt over 700 job, men som nu har mistet retten til dagpenge. Vi har medlemmer, der er parate til at tage næsten et hvilket som helst arbejde, bare for at komme i gang. Roskilde 3F siger jo også til Jyllands-Posten, at de har masser af ledige, der gerne vil arbejde til den løn, du giver, og at de kan tilbyde dig omkring 100 emner. Nogle af dem har endda arbejdet for dig tidligere. Hvad er det så, du vil med dine bombastiske udtalelser? Du ansatte en skolelærer, der var op i årene, og som efter en tid bad om en opsigelse. Er det nok til endnu et angreb på de ledige og de ”høje” dagpengesatser?

Du har lov til at sige, hvad du vil. Vi har så til gengæld lov til at betragte det som endnu en gang politisk spind og endnu et bidrag til nedgøringen af de ledige. En nedgøring, der er blevet nærmest en folkesport blandt både arbejdsgivere og politikere, og som det er på tide at sige fra over for, så det kan høres.

Af formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard, sektorformand for HK Stat Østjylland Leo Jensen og sektorformand for HK Kommunal Østjylland, Hans-Henrik Hansen

Arbejdsløs Ledig Overenskomst Løn