Superhelt i kamp for aftalesystemet

02. april 2013  |  Nordjylland  |

Aalborgs fagbevægelse har skabt "Superhelt OK", som skal udbrede kendskabet til det danske overenskomstsystem.

Er det en fugl? Er det et fly? Nej! Og det er heller ikke Superman, helten fra Metropolis, der frelser sin tegneserieverden fra skurke og katastrofer.

"Superhelt OK", der i den kommende tid dukker op i medier og ved events, er sendt i luften af den nordjyske fagbevægelse. Med sine superevner personificerer helten de unikke styrker i den danske arbejdsmarkedsmodel.

Samler arbejdsmarkedet

Superhelt OK animation

Med social råstyrke samler "Superhelt OK" aktørerne på arbejdsmarkedet - lønmodtagere og arbejdsgivere - til at forene kræfterne om fælles spilleregler og aftaler om løn- og arbejdsforhold, uddannelse, barsel, ferie og pension.

Uden disse kollektive aftaler og overenskomster, ville det danske arbejdsmarked synke ned i en sump af underbetaling, farlige og usunde arbejdsforhold og kaos.

Takket være "Superhelt OK" er det danske arbejdsmarked velordnet: Ansatte får løn efter tarif og ekstra arbejde udløser ekstra løn og frihed. Dertil kommer en række goder som ekstra feriedage med løn, løn under barsel, ret og frihed til uddannelse og penge på pensionskontoen. Arbejdsgiverne får til gengæld en stabil arbejdskraft med et højt uddannelsesniveau, et roligt arbejdsmarked og god konkurrencekraft.

Skaber et lige Danmark

Når "Superhelt OK" farer hen over himlen, er det med et helt unikt overblik over det danske samfund. Dette overblik illustrerer, hvordan den danske arbejdsmarkedsmodel, er med til at skabe et lige Danmark, hvor man kan leve af sit arbejde og er sikret en indtægt, hvis jobbet forsvinder.

Samtidig kan den grøn-kappede superhelt med sit røntgensyn afsløre plat og svindel, når arbejdsgivere underbetaler ansatte eller tilbyder arbejdsvilkår i strid med regler og love. Som Superman har sin "Lex Luthor"-superskurk, er "Superhelt OK" nemlig i stadig kamp mod underbetaling og social dumpning på det danske arbejdsmarked.

Del af overenskomst-kampagne

Superhelten er skabt af den aalborgensiske fagbevægelse som et led i den landsdækkende "Er-du-OK"-kampagne.

Frem til 2015 vil "Superhelt OK" dukke op i animeret form i cyberspace og på film, men nordjyderne vil også kunne opleve helten i levende live ved arrangementer og events, hvor han vil fortælle om styrkerne i det danske aftalesystem.