Syg kollega smitter halvdelen af kontoret før frokost

02. april 2013  |  HK Stat  |

Når en syg medarbejder tager på arbejde, vil vedkommende allerede inden frokost have efterladt smitte på halvdelen af de overflader, man ofte rører ved – som dørhåndtag og kaffemaskine. Det viser nyt kontorstudium ifølge Magasinet for Arbejdsmiljø.

Bliv hjemme, hvis du er syg! Det må være rådet til alle de danskere, der overvejer at trodse sygdommen i disse in­fluenzatider og kæmpe sig på arbejde.

Et studium blandt kontoransatte i USA viser nemlig, at mere end halvdelen af de overflader, man ofte rører ved på en ar­bejdsplads, kan blive inficeret med bakterier og vira i løbet af blot fire timer, selvom kun en en­kelt person er taget syg på arbejde, skriver Magasinet Arbejdsmiljø. Det er for eksempel dørhåndtag, knapper på kopimaskinen eller det fælles køleskab.

»Vi var ret overraskede over, hvor hur­tigt og effektivt alting spredte sig,« siger Kelly Reynolds, professor ved The Univer­sity of Arizona, der står bag undersøgelsen, til Magasinet Arbejdsmiljø.

Studiet blev gennemført på en kontor­arbejdsplads med 80 ansatte. En række medarbejdere fik dryppet lidt vand på hænderne, inden arbejdsdagen begyndte, mens en enkelt person fik dryppet kun­stige vira på håndfladen.

Ikke kun host og nys smitter

I studiet fik de ansatte besked på at opføre sig som normalt, og efter fire timer blev der indsamlet prøver fra kontorets over­flader og de ansattes hænder. De viste, at flere end 50 pct. af prøverne testede posi­tivt for den vira, ”smittebæreren” bar.

De ansatte havde ellers ikke meget med hinanden at gøre på kontoret. De bevægede sig ikke så meget rundt, men sad mest i deres stole foran computeren, gik på toilet og delte kopimaskine og køkken.

»De fleste tror, at det er host og nys, der spreder bakterier. Men antallet af ting, man rører ved i løbet af en arbejds­dag, er forbløffende. Vi trykker på langt flere knapper end nogen anden genera­tion,« siger Charles Gerba, professor ved The University of Arizona til Magasinet Arbejdsmiljø.

Forskerne regnede sig frem til, at 40 til 90 pct. af de ansatte risikerede at blive smittet. Men med få enkle tiltag, som desinficerende klude og instruktion i at vaske hænder før frokost og efter møder, faldt det til 10 pct.

»Meget simple tiltag, som vi alle ken­der, er meget effektive,« siger Kelly Rey­nolds.

Stat Sygdom