HK.dk logo

Fællesoffentlige callcentre måske på vej

08. april 2013  |  HK Kommunal  |  Lene Lundgaard |  Mogens Jepsen

Flere opgaver kan være på vej væk fra de kommunale borgerservices. Digitaliseringsstyrelsen er allerede langt med planer om at etablere et fællesoffentligt kontaktcenter, der skal tage telefoniske henvendelser til det offentlige.

Hvem skal tage telefonen, når borgerne ringer til deres kommune. Skal de tale med medarbejdere i et stort centralt callcenter eller skal de tale med en medarbejder i den pågældende kommune. Eller skal de tale med medarbejdere i fælleskommunale callcentre? 

Det spørgsmål drøftes i øjeblikket mellem Digitaliseringsstyrelsen og kommunerne. 


Analyse snart færdig

Digitaliseringsstyrelsen arbejder i disse måneder intenst med planer om at etablere det, det kalder et ”fællesoffentligt kontaktcenter”. 

Et eksternt konsulentfirma er i gang med selve analysen af resurseforbrug, opgavebeskrivelse samt mulige scenarier for at høste gevinster ved stordrift. 

Dette arbejde forventes færdigt inden for kort tid, hvorefter Digitaliseringsstyrelsen vurderer de forskellige scenarier. 

1-5 centre

Så vidt Kommunalbladet erfarer går en af modellerne ud på at etablere en ny organisation, som huser 1-5 callcentre, der skal behandle henvendelser fra borgere om sager – dog uden egentlig sagsbehandling. 

Om en sådan ny organisation bliver i regi af Udbetaling Danmark eller en helt ny, men tilsvarende organisation, er ikke fastlagt, ligesom det heller ikke er fastlagt, at det netop bliver denne model, der realiseres.

Kommuner tænker i alternativer

Kommunerne arbejder nemlig sideløbende på at etablere alternativer – fx tværkommunale samarbejder om callcentre. Mange kommuner mener, at det vil være langt bedre for borgerne, hvis kommunen er den fælles indgang til det offentlige. 

Baggrunden for Digitaliseringsstyrelsens ønske om fælles callcentre er, at der kan spares penge ved at køre stordrift. I den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi er målsætningen, at 80 procent af henvendelserne fra borgerne til det offentlige skal være digitale i 2015. 

De nye planer om callcentre dækker således de resterende henvendelser, der fortsat ventes på telefon.

Kommunal Politik

Send besked til forfatter


Annuller

Anmeld indlæg / kommentar

Skriv årsagen til din anmeldelse nedenfor

Annuller

Din anmeldelse er blevet indsendt

Tak for din hjælp.

Vi kigger på den og fjerner indlægget/kommentaren hvis vi finder det nødvendigt.

Skriv en kommentar

Skriv en kommentar til indlægget

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Brug for HK?

Skriv til os

Brug formularen her, så får du hurtigt svar.

SKRIV TIL OS

Følg os på Facebook

Få tips til dit arbejdsmiljø, viden om arbejdsmarkedet, karriereudvikling samt kontante medlemsfordele

Følg os

Ring til os

Fagforeningen: Mandag til torsdag kl. 8.00-17.00. Fredag kl. 8.00-16.00. A-kassen: Mandag og onsdag: 08.00-17.00 Tirsdag og torsdag: 08.00-12.00 Fredag: 08.00-16.00

HK's fagforening: 7011 4545

HK's a-kasse: 7010 6789

Tekniske problemer

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6.00-24.00.

... eller skriv til os her

Er du sikker du vil fjerne indlæg/kommentar?

Du kan ikke genaktivere indlæg/kommentar efterledes.

DU ER IKKE LOGGET IND

Du skal være logget ind for at udføre den ønskede handling.

LOG IND

Du kan logge ind i toppen under “Mit HK”.



OPRET PROFIL

Hvis ikke du er medlem, kan du oprette en profil ved at bruge dit facebook login.


Du er nu logget ud.

Log ind som medlem

Har du glemt din adgangskode?

Få tilsendt en ny kode på sms eller email.

 Luk


Der vil blive sendt en mail eller sms med info om login

 Luk


Der er opstået en uventet fejl. Prøv evt. igen senere.

 Luk