Historisk lavpunkt i samarbejdet mellem DSB og de faglige organisationer

09. april 2013  |   |

På seneste møde i DSBs Hovedsamarbejdsudvalg blev det klart, at DSB ikke respekterer virksomhedens ansatte, og heller ikke ser HSU møderne som meget andet end et nødvendigt onde. Garvede tillidsrepræsentanter var rystede, og brugte efter mødet og ord som ’arrogance’ og ’manglende vilje til dialog’ til at beskrive det møde de netop havde deltaget i. Det var helt igennem uværdigt.

DSB befinder sig lige nu i en vanskelig situation, der kræver resurseoptimering og øget konkurrencedygtighed. De faglige organisationer har bidraget til, at det er lykkedes at komme et godt stykke af vejen - selvom det skal understreges, at der også er truffet ledelsesmæssige beslutninger under protester fra organisationerne. Og både ledelse og bestyrelse påstår, at der er lang vej endnu.

Der var derfor lagt op til et udfordrende Hovedsamarbejdsudvalgsmøde fredag den 5. april, men udfordringerne druknede desværre i skænderier, provokationer og nedværdigende bemærkninger. At sige at samarbejdsklimaet er dårligt - vil være en underdrivelse.

”Vi har på medarbejdernes vegne prøvet en del gennem tiderne, så der skal meget til før vi føler at udfordringerne er uoverstigelige. Men mødet i fredags afslører en ledelse, som i den grad har besluttet sig for at lade medarbejderne alene betale prisen for den situation virksomheden er kommet i grundet tidligere ledelsers manglende evner”, udtaler næstformand i HSU, Preben Steenholdt Petersen, Dansk Jernbaneforbund, på vegne af en enig medarbejderside.

Ledelsen vender ryggen til medarbejderne

Det indtryk der står tilbage efter mødet er en ledelse, som nu systematisk vil fjerne medarbejdergoder helt (fx personalebilletter) uden hensyn til historik, kutymer eller aftaler. Og uden lyst og vilje til samarbejde.

Når medarbejderrepræsentanterne på mødet stillede spørgsmål og ønskede uddybning af ledelsens analyser og åbenlyse diktater, blev de beskyldt for kun at være ude på at sende problemerne til hjørne og systematisk trække forandringer i langdrag. Et nedladende synspunkt helt ude af trit med de historiske fakta.

De faglige organisationer er rystede over at en ledelse, der har inviteret til samarbejde om fremtiden, kan opføre sig så usmidigt, ja direkte krigerisk, og dermed løbe en ualmindelig stor risiko for at samarbejdet reelt ikke kan genskabes, hvad vi dog ikke håber har været formålet – men nu bliver det svært.

Som situationen er nu ligger tilliden og respekten på et meget lavt niveau. Tanken om at medarbejdere og ledelse i fællesskab kan få vendt virksomheden til en god og sund arbejdsplads/virksomhed, er stærkt truet. Det er medarbejderne, som skal bære DSB gennem krisen og ind i en ny tid. Hvis man lader hånt om den indsats, som medarbejderne har ydet for at redde virksomheden, kan ledelsen få vanskeligt ved at opretholde medarbejdernes loyalitet. Pålidelighed er en stærkt efterspurgt ledelsesegenskab i den forbindelse.

De faglige organisationer mødes igen i denne uge for at tage stilling til, hvordan der skal reageres på ledelsens seneste optræden – og vurdere under hvilke former det overhovedet er muligt at komme videre og genetablere et samarbejde. Efter HSU – mødet står signalet lige nu på rødt.

Dansk Jernbaneforbund – FO Jernbanedrift– HK Trafik & Jernbane – AC DSB

Ledelse Politik Overenskomst