Rapport analyserer HK's medlemskab af LO

09. april 2013

HK-undersøgelse om tilhørsforhold til hovedorganisation lægger op til intern debat. En af HK's fire sektorer, nemlig HK/Kommunal, overvejer fortsat LO-medlemskabet.

Hører HK til i LO eller i FTF? Skal HK være samlet eller splitte sig op? Eller skal fagforbundet arbejde for en fusion mellem FTF og LO?

En netop offentliggjort undersøgelse om HK’s tilhørsforhold til hovedorganisation stiller i alt seks scenarier op og gennemgår fordele og ulemper ved hvert enkelt.

Samtidig gennemgår undersøgelsen hovedorganisationernes holdninger i forhold til HK’s interesseområder og i forhold til muligheder for indflydelse.

- Undersøgelsen danner en god bund for debat om, hvad vi ønsker i fremtiden af vores hovedorganisation. Flertallet i HK mener fortsat, den hedder LO, men hovedorganisationens rolle skal diskuteres, siger Kim Simonsen, formand for HK.

- Intet i undersøgelsen giver det samlede HK anledning til at skifte hovedorganisation. Tvært imod viser den, at hvis vi taler med en stærkere samlet stemme, så er det os, der står med muligheden for at bringe LO tættere på HK, og LO tættere på FTF, siger han.

LO og FTF skal være tættere

Undersøgelsen er gennemført af Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og organisationsstudier (FAOS) ved Københavns Universitet og er blandt andet blevet til som en udløber af HK/Kommunals sektorkongres i januar 2012, hvor der blev rejst kritik af LO's manglende fokus på offentligt ansatte og uddannelse.

Her blev en hovedorganisationsundersøgelse debatteret og besluttet. Og efterfølgende besluttede hele HK at gå samlet med i undersøgelsen. Den viser blandt andet, at de private sektorer – HK/Handel og HK/Privat – vil tabe afgørende indflydelse på overenskomstområdet. Og her er man da også – sammen med HK/Stat – stemt for at blive i LO.

I HK/Kommunal ser formand Bodil Otto, undersøgelsen som en bekræftelse på, at det var rigtigt at tage hul på en debat om LO-medlemskabet.

- Undersøgelsen bekræfter, at HK’erne i kommuner og regioner oplever et vist fællesskab med FTF’s medlemmer. De savner, at LO har fokus på deres uddannelse og på offentligt ansatte i det hele taget, siger sektorformand for HK/Kommunal, Bodil Otto.

- Så vi vil bruge tiden frem til HK's kongres i oktober til at debattere undersøgelsens scenarier og analysere fordele og ulemper for HK/Kommunals medlemmer, siger hun.

Kim Simonsen anerkender, at LO tidligere har manglet fokus på det offentlige område og har haft for meget fokus på ufaglærte og timelønnede frem for funktionærer.

- Men undersøgelsen viser tydeligt, at LO har lyttet til kritikken. Der vil fortsat være udfordringer for offentligt ansatte og funktionærer i LO, men det må vi kæmpe for at overkomme. Og det kan vi godt, siger han.

- Vi kan og vil arbejde målrettet for et tættere samarbejde mellem LO og FTF. På lang sigt skal vi nedlægge LO og FTF og danne en ny, fælles hovedorganisation.

Arbejdsmarked Politik Trepart

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK