En sortrandet dag i Kort & Godt

12. april 2013  |   |

Skuffelse, ærgrelse, vrede. Det var de fremherskende følelser hos de 34 medarbejdere, der i onsdags fik at vide, at deres arbejdsplads lukker ned i løbet af det næste halve års tid. DSB har nemlig besluttet, at kunderne ikke skal kunne gå ind og få service hos et menneske i de 14 af Kort & Godt -kædens butikker, der ikke kom med i ombygningsrunden til 7-eleven-konceptet.

Kun et fåtal af medarbejderne kunne få job i en DSB/7-eleven-butik i nærheden. Enkelte vil efter nærmere vurdering kunne få tilbudt en stilling i DSB’s kundecenter eller i de servicebutikker, der skal hjælpe de rejsende i Københavnsområdet med at få Rejsekortet ”ind under huden”, når klippekortene bliver udfaset fra 1. juli i år.

Og to medarbejdere står i en dybt utilfredsstillende situation. De har nemlig allerede fået beskeden om, at det kan ende med en opsigelse. Men de skal lige vente til på mandag, når DSB har gjort op med sig selv, om de vil gøre brug af de to.

Men til 20 kolleger kunne deres arbejdsgiver altså ikke tilbyde andet end en direkte fyreseddel. Så når butikken lukker, er det altså bare ud i arbejdsløshedskøen. Der er derfor ikke noget at sige til, at de ansatte i butikkerne er rystede – beskeden kommer som et chok for medarbejderne.

Hjælp dog medarbejderne til andre jobs

”Jeg forstår til fulde de ansattes frustration. Vi taler jo om dygtige og dybt engagerede mennesker, der i mange år har passet deres butik og deres arbejde til UG. Med et nært forhold til deres kunder, som de altså fremover ikke længere kan yde service og tip-top betjening”, siger , Jens Andersen, formand for Kommercielkredsen.

Jens fortæller om de mange reaktioner på de triste meddelelser – herunder citater: ”Dét er altså takken for, at jeg har knoklet med min butik og endda slæbt mig på arbejde, når jeg havde feber...” og ”Jamen, det er jo mit barn, de kvæler...” .

Jens Andersen er dog helt overordnet set tilfreds med den fornuftige kommunikation, HK Trafik & Jernbane har haft med ledelsen i Kort & Godt A/S i forløbet. Og han håber, at processen med at finde andre jobs i DSB kommer til at forløbe godt. Men han forventer at ledelsen gør deres yderste for at hjælpe de ramte medarbejder og fortsætter, ”at det jo navnlig er i en krisesituation som denne man kan bedømme en virksomhedsledelses sociale omsorg for sine medarbejdere.

Stof til eftertanke – i den nye Trafikkontrakt

Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane, siger: ”Medarbejderne er med god grund ærgerlige over, at deres butikker ikke har kunnet drives med et økonomisk forsvarligt resultat, der kan tilfredsstille DSB -koncernens top. Spørgsmålet er dog stadig om man nu har truffet beslutningerne på det rigtige grundlag – herunder taget hensyn til forringelserne i serviceniveau og passagertrygheden”.

”Det her er stof til overvejelse i trafikkontrakten mellem DSB og Transportministeriet der skal fornyes i 2014. På den her måde vil DSB åbenbart gøre det tydeligt for politikerne, at det kun er forretningsperspektivet der tæller, ikke de mere samfundsrelaterede hensyn” slutter Andreas Hasle.

Fyret Udvikling

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK