Mange selvstændige udelukket fra efterløn

14. april 2013  |  A-kasse  |  Thomas Flygare

Meget få kan opfylde kravene for at få efterløn samtidig med at man driver en selvstændig virksomhed eller hjælper sin ægtefælle med hans firma.

Efterhånden som de passerer de 60 år, begynder efterlønnen at se mere og mere tillokkende ud for mange mennesker. De færreste kan se noget galt ved, at folk tager deres velerhvervede efterløn, mens de drosler lidt ned for deres selvstændige virksomhed, eller give deres ægtefælle et nap med hans virksomhed.

Problemet er bare, at det er tæt på at være umuligt for de fleste at få opfyldt den drøm. Så går man med drømmen om at trappe ned med efterløn inden pensionen, skal man passe vældigt på.

Lige så enkelt som det er at kombinere efterløn med arbejde som lønmodtager, lige så komplicerede er reglerne nemlig for efterløn og selvstændig virksomhed.

Kvinde med bærbar

Mange afslag
”Vi har rigtigt mange ansøgninger, og vi giver mange afslag. Det kan kun lade sig gøre for meget små og afgrænsede virksomheder,” siger Heidi Holm, sagsbehandler i HK/Danmarks A-kasse.

Hun fortsætter: ”I HK har vi medlemmer, som har haft selvstændig virksomhed som bierhverv eller hjælper sin ægtefælle med dennes firma. Og så gælder den såkaldte 400 timers regel, hvor alt arbejde i virksomheden, altså begge ægtefæller, revisor og andre, ikke må overstige 400 timer,” siger Heidi Holm.

Samtidig må virksomhedens såkaldte dækningsbidrag (nettoomsætning minus vareforbrug) i 2013 ikke overstige 72.517 kroner. Som kontrol af dette skal en registreret eller statsautoriseret revisor hvert år underskrive et årskema med indtægten og vareforbruget. Og udgiften til revisor skal betales, uanset hvor stor virksomheden er.

Snirklede regler
Og synes du det er bøvlet, så bliver det først rigtig snirklet nu:Hvis man har været medhjælpende ægtefælle i mandens virksomhed, og der altid har været under 20 ansatte, behandles man som selvstændig på lige fod som sin ægtefælle.

Dette gælder også, selv om man intet ejer, ægtefællen har særeje, og man får almindelige løn hver måned.Er der mere end 20 ansatte, og man er ansat på almindelige løn- og ansættelsesvilkår i en underordnet stilling, så kan man søge om efterløn som lønmodtager.

”Vores medlemmer er i god tro, når de søger om efterløn. Men man kan altså komme i klemme. Så mit råd er, man kontakter a-kassen for at være sikker,” siger Heidi Holm.

Muligheden alene kan giver afslag

Hun beskriver reglerne som meget firkantede.”Hvis man for eksempel lejer værelser ud, så skal vi ind og se på, hvad indtjeningen og vareforbruget er. Her er det ens mulige indtjening, der er afgørende, ikke hvor meget man plejer at leje ud,” forklarer Heidi Holm.

Hun nævner en forretning som et andet eksempel på selvstændig virksomhed, der typisk vil få afslag.

”Her kan man jo ikke afgrænse, hvor mange kunder man kan have. Kunderne kan vælte ind næste dag. Alene muligheden for at man kommer op over grænserne for indtjening eller timeforbrug er nok til, at vi skal give et afslag,” siger Heidi Holm.

Til gengæld kan en revisor, der gerne vil beholde en enkelt kunde eller to, mens hun går på efterløn, godt få tilladelse, hvis hun kan holde sig inden for grænserne.”Er arbejdsfunktioner og indtjeningen så afgrænset, kan det godt lade sig gøre at få tilladelse,” siger Heidi Holm.

.

Af Peder Bjerge