Hvor vil du finde pengene, Steen Vindum?

17. april 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

Venstres kandidat til borgmesterposten i Silkeborg Kommune, Steen Vindum, fortalte straks efter partiets opstillingsmøde til Midtjyllands Avis om de løfter, Venstre vil gå til kommunalvalget på.

Det første valgløfte var ifølge avisen, at Venstre ikke lukker små skoler, hvilket partiet vel egentlig har lovet forud for alle kommunalvalg, for så senere at gå forrest i de besparelser, der har betydet nedlæggelse af de selv samme skoler.

”Hvor skulle man ellers finde pengene?”, har venstrefolkene derefter spurgt sig selv - og alle vi andre - om.

Af Midtjyllands Avis' omtale fremgår det dog, at Steen Vindum mener, at en genopretning af kommunens konkurrenceevne står allerøverst på dagsordenen. Og det betyder ifølge den borgerlige borgmesterkandidat, at dækningsafgiften, der i dag giver kommunen en indtægt på 21,4 mio. kr., skal væk.

Men hvor skal pengene til dét mon så komme fra?

Silkeborg Kommune har de sidste mange år været igennem en hård hestekur, som har betydet nedskæringer på alle områder samt et stort efterslæb på reparationer, vedligeholdelse og nybyggeri. Alt sammen for at få styr på økonomien, så vi silkeborgensere selv kan sætte kursen for vores kommune i årene frem over.

Nedskæringerne på serviceniveauet, afskedigelserne af medarbejdere, de nedslidte veje og bygninger... alt det som silkeborgenserne har måttet lægge ryg til med henvisning til kommunens skrantende økonomi – alle disse afsavn har med andre ord været nytteløse, hvis Steen Vindum bliver sat i spidsen for kommunen.

Hans forslag er nemlig at bruge det økonomiske råderum til at forgylde det erhvervsliv, som ganske vist har haft trange tider, men som faktisk er blevet friholdt fra de kommunale nedskæringer, der har ramt den almindelige silkeborgenser.

Det synes jeg kort og godt er uforskammet over for de borgere og medarbejdere i kommunen, der har lidt - og stadig gør det - under de stramme kommunale finanser.

Der vil også fremover være store udfordringer i det kommunale budget, hvor der er indlagt en effektivisering på 1%, svarende til ca. 30 mio., og uden de 21,4 mio. fra dækningsafgiften, bliver det endnu sværere.

I forhold til Venstres borgmesterkandidat Vindum står silkeborgenserne derfor tilbage med et stort og ubesvaret spørgsmål:

”Hvor vil du finde pengene, Steen Vindum?”

Af Viggo Thinggaard, formand for HK Østjylland og LO Silkeborg-Favrskov

Politik