Nye strenge krav til offentligt ansatte

17. april 2013  |  HK Kommunal  |  Jens Laursen

Efter lærer-lockouten vil Christiansborg sætte den offentlige sektor på skrump med skærpede krav og radikale ændringer for de ansatte, forventer fagforbund og eksperter. HK/Kommunal efterlyser mindre detailstyring fra mere moderne ledere.

Den offentlige sektor står overfor nogle markante ændringer over de kommende år, forudser flere fagforbund og eksperter, der henviser til både regeringens signaler før lærer-konflikten og konkrete udmeldinger om økonomisk smalhals i den offentlige sektor. Det skriver Ugebrevet A4.

Professor og arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet er en af dem, der ikke er i tvivl om, at lærerkonflikten tegner et billede af nye tider for de offentligt ansatte.

- Overordnet set er regeringens plan i de kommende år, at man vil forsøge at trylle flere timer ud af de ansatte for de samme penge. I den forbindelse er der tilsyneladende ikke rigtigt noget, som er helligt længere i overenskomsterne, siger Flemming Ibsen.

Detailregulering versus tillid

Kravet om større produktivitet i den offentlige sektor er i sig selv ikke nyt. De seneste tredive år har Finansministeriet pålagt den offentlige sektor at forbedre effektiviteten løbende. Det nye ligger ifølge formanden for HK/Kommunal, Bodil Otto, i, at politikerne i højere grad fastsætter de resultater, der skal opnås.

- Vi har været vant til at arbejde med resultater i mange år. Det nye er, at det bliver meget specifikt, hvad vi skal opnå. Samtidig synes finansministeren også, han skal bestemme hvordan. Her bliver politikernes hang til detailregulering større end den tillid til offentligt ansatte, som de ellers havde slået sig op på inden valget, siger Bodil Otto.

Moderne ledere

Hun frygter, at ansatte i den offentlige sektor bliver mødt med en masse krav uden at få tidssvarende løn- og arbejdsforhold og efterlyser mere moderne ledere i den offentlige sektor.

- Hvis man når dertil, hvor det overhovedet ikke er attraktivt at være offentligt ansat, så kommer politikerne til at ændre attitude. Jeg håber, at der kommer nogle mere moderne ledere i den offentlige sektor og i Finansministeriet, som ser medarbejdere som en ressource i stedet for en omkostning, siger Bodil Otto.

Psykisk nedslidning

En udvikling mod endnu mere resultatorienterede arbejdsgange i offentlige job kan ifølge velfærdsforsker og professor Bent Greve fra Roskilde Universitet få alvorlige konsekvenser for sektoren som helhed.

- Der er en risiko for, at man på et eller andet tidspunkt har presset medarbejderne så meget, at de bliver syge på grund af blandt andet stress. Der kan være indbygget en risiko for, at vi ser udgiftsstigninger på andre områder, end vi er vant til, fordi flere og flere ikke bliver fysisk nedslidte, men bliver psykisk nedslidte i de kommende år, siger han til A4.

Kommunal Arbejdsmarked Arbejdstid Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK