Efterlysning: hvem har søgt kontorelevstilling på Risskov Skole?

19. april 2013  |  HK Kommunal  |  Marie Begtrup

HK/Kommunal kører en sag mod Aarhus Kommune for brud på forskelsbehandlingsloven. Risskov Skole har afvist samtlige ansøgere over 25 år til en stilling som kontorelev på grund af deres alder. HK vil gerne i kontakt med medlemmer, der har søgt stillingen.

At nægte en ansøger over 25 år at komme til betragtning på en stilling som kontorelev alene på grund af sin alder, er i strid med loven og bør derfor koste. Det mener HK/Kommunal, der i øjeblikket kører en sag om forskelsbehandling mod Aarhus Kommune.

For dyre at aflønne

Risskov Skole opslog i juni 2012 en stilling som kontorelev. En attraktiv stilling, der kom bunkevis af ansøgninger til. 110 af ansøgerne var over 25 år. Og samtlige af dem fik efterfølgende et brev om, at de ikke ville komme i betragtning til stillingen. Begrundelsen var, at de var for dyre, fordi de skulle have løn som voksenelever.

Accepterede ikke afslaget

Et medlem af HK/Kommunal, der var over 25 år og havde søgt stillingen, var meget uforstående overfor afslaget fra Risskov Skole. Han henvendte sig derfor til HK/Kommunal, som har taget sagen op:

- Det er et klokkeklart eksempel på aldersdiskriminering, siger juridisk konsulent i HK/Kommunal Henrik Gammelholm.

Afslag til adskillige millioner kroner

I første omgang forsøgte HK/Kommunal at finde en løsning med Aarhus Kommune, men det lod sig ikke gøre. HK/Kommunals krav var, at medlemmet skulle have en betydelig godtgørelse. Sagen er, at det kan blive en bekostelig affære for kommunen, da det kan løbe op i adskillige millioner, hvis samtlige 110 ansøgere over 25 år skal have en godtgørelse for et afslag på ansættelse alene begrundet med deres alder.

Efterlyser andre i samme båd

Aarhus Kommune ønsker at køre sagen hele vejen. Sagen føres ved byretten i Aarhus, og HK ønsker at komme i kontakt med alle medlemmer, der er over 25 år og har søgt kontorelevstillingen:

- Der kan være elementer i andre medlemmers afslag, der er relevant at få med i vores sagsfremstilling. Vi vil også gerne i kontakt med alle medlemmer, der er over 25 år og har søgt stillingen, fordi vi ønsker at sikre, at de også får en godtgørelse, hvis vi vinder sagen, siger juridisk konsulent i HK/Kommunal Henrik Gammelholm.

Kontakt HK

Er du en af dem, der har søgt stillingen som kontorelev på Risskov Skole sidste år. Er du medlem af HK, over 25 år og fik du et afslag på grund af din alder, så skal du kontakte din lokale HK afdeling. Afdelingen vil derefter sørge for at indhente de nødvendige oplysninger og sende dem til HK/Kommunal.

Kommunal Voksenelev Ansættelse HK-medlemmer Jura Jobsøgning Elevpladser