Ingen urafstemning om OK2013

29. april 2013  |  HK Stat  |

Indgrebet i lærerkonflikten standser urafstemning om stats-overenskomst. Aftalerne fra februar om overenskomsten de næste to år er ophævet til lov.

Da regeringen og et stort flertal i Folketinget fredag den 26. april 2013 greb ind i lærerkonflikten, forhindrede de samtidig titusindvis af statsansatte i at stemme om deres overenskomst for de kommende to år. Heriblandt HK Stats medlemmer.

Med indgrebet i konflikten på undervisningsområdet – hvor også statsansatte undervisere var lockoutet af arbejdsgiverne – gjorde Folketinget nemlig de aftaler, som de statsansattes organisationer indgik med finansministeren om OK2013 tilbage i februar, til lov.

Alle andre end organisationerne for de forskellige lærergrupper i staten var nået til enighed om løn- og arbejdsforhold for de kommende to år, da forhandlingerne om undervisernes arbejdstid brød sammen. Men uden aftaler på alle områder, var der ikke et endeligt CFU-forlig, erklærede finansminister Bjarne Corydon. Dermed blev den normale urafstemning om det generelle CFU-forlig og om de enkelte organisationsaftaler, udskudt på ubestemt tid. Og med lovindgrebet i fredags blev urafstemningen helt aflyst.

CFU-formand: Godt at aftalerne holder

Formanden for CFU, Flemming Vinther, havde hellere set en aftale mellem parterne på undervisningsområdet end et lovindgreb:

»Det er beklageligt, at det ikke har været muligt at finde en forhandlingsløsning på undervisningsområdet. En aftale vil altid være det bedste, fordi vi ved, at aftaler mellem parterne skaber de mest solide og holdbare løsninger. Det ville også være det bedste for den danske model, blandt andet fordi medlemmerne havde kunnet tage stilling til resultatet,« siger Flemming Vinther.

Han er ifølge en pressemeddelelse »tilfreds med, at de aftaler der blev indgået ved OK13, er optaget uændret i lovforslaget, og således kommer til at gælde frem til 2015.«

HK Stat: Ærgerligt at miste stemmemuligheden

I HK Stat ærgrer faglig chef Tina Green sig over, at medlemmerne ikke får mulighed for at give deres mening om de indgåede aftaler til kende.

»Urafstemningen er en vigtig del af den danske model. Medlemmernes stillingtagen til de resultater, vi opnår på deres vegne, er vigtig for samarbejdet om udviklingen af gode løn- og arbejdsforhold på statens arbejdspladser,« siger Tina Green.

Det er, så vidt hun husker, første gang, at statens ansatte bliver forhindret i at stemme om deres overenskomst på grund af konflikt på en enkelt gruppes område.

I 1985 blev de statsansattes overenskomstforhold fastsat ved lov, samtidig med at regeringen standsede en storkonflikt på det private arbejdsmarked.

Stat Arbejdsmarked Overenskomst Jura