HK Stat-formand: Uheldigt signal at fratage statsansatte deres urafstemning

29. april 2013  |  HK Stat  |

Aflysningen af de statsansattes urafstemning om deres overenskomst ærgrer og bekymrer Rita Bundgaard. Samtidig forventer HK Stat-formanden, at forårets lockout af lærerne vil skærpe medlemmernes interesse for overenskomstforhandlingerne i 2015.

For første gang siden 1985 får de statsansatte HK’ere og en række andre statsansatte ikke mulighed for at godkende eller forkaste den overenskomst, som deres fagforeninger har forhandlet hjem. Årsag: Regeringsindgrebet i lærernes og de statslige underviseres konflikt med arbejdsgiverne om en ny overenskomst. Den aflyste urafstemning ærgrer og bekymrer Rita Bundgaard, formand for HK Stat.

Under forhandlingerne om overenskomsten for alle statens ansatte, CFU-forliget, betingende finansminister Bjarne Corydon sig, at han også skulle være enig med de statslige undervisere om deres arbejdstid, før der var et samlet CFU-forlig. Den præmis accepterede Rita Bundgaard og de øvrige forhandlere i CFU, da de var nået til enighed om overenskomsten for blandt andre HK Stats medlemmer.

»Men at urafstemningen i sidste ende blev aflyst, fordi det endte med et regeringsindgreb i lærerkonflikten, det var en utilsigtet konsekvens,« siger HK Stat-formanden.

Hun kalder det problematisk at fratage medlemmerne deres mulighed for på demokratisk vis at tage stilling til de aftaler, deres organisationer forhandler hjem. Og hun er bekymret for, om aflysningen af urafstemningen vil påvirke nogle medlemmers interesse for at deltage i kommende urafstemninger. Men forløbet med lockout og indgreb kan også være med til at øge interessen for kommende forhandlinger, mener hun.

Øjenåbner for kommende OK-krav

Rita Bundgaard vurderer, at hele balladen med fire ugers lockout af landets lærere og det afsluttende regeringsindgreb har åbnet mange lønmodtageres øjne for, hvad der er på spil ved en overenskomstforhandling, og hvad der kan vente andre grupper af offentligt ansatte end lærerne fremover.

»Jeg tror, at mange har fået et tydeligt indtryk af, hvad det for en overenskomstforhandling, vi som statsansatte står over for i 2015. Også vi vil blive mødt med krav om blandt andet såkaldt normalisering af vores arbejdstid,« siger Rita Bundgaard.

»Forløbet med lærerkonflikt og indgreb vil skærpe interessen for både forberedelserne til OK2015, selve forhandlingerne og den efterfølgende urafstemning,« forudser hun.

Stat Arbejdsmarked Overenskomst Politik Jura