1. maj og de glemte visioner

01. maj 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

”Ideologiernes tid er forbi. Nu skal teknokrater, embedsmændene og finansministerens regnedrenge finde frem til ”den nødvendige politik”, og så nikker politikerne og fører den ud i livet. Ideologierne forstyrrer, lad nu disse regnedrenge sidde i fred med deres kuglerammer og deres prognoser. Ideologi er noget bras.”

Sådan er der nogle, der mener. Problemet er, at hvis man tænker sådan, er der alligevel en ideologi, der vinder. Så bliver det den kolde, menneskefjendske ideologi, hvor vi alle bliver til numre og tal, der vinder. Og det er ikke det samfund, jeg ønsker.

Hvis idéen om ”nødvendighedens politik” kommer til at styre, kommer det enkelte menneske i klemme. Og det er det, vi ser ske i denne tid. Gang på gang hører vi politikerne sige, at ”det er en nødvendig politik for at skabe vækst og for at få os ud af krisen”. Det betyder desværre også, at den socialdemokratisk ledede regering på nogle områder har overtaget flere af den foregående regerings dogmer. Når tusinder falder ud af dagpengesystemet, er det ikke socialdemokratisk politik. Når dem, der har mindst, betaler for, at selskabsskatten kan sænkes, er det ikke socialdemokratisk politik. Så er det udtryk for, at den taktiske ”nødvendighedens politik” har fået lov til at styre.

Det Danmark, vi kender i dag, er imidlertid ikke skabt af embedsmandens logik men af politikernes holdninger. Det er ideologierne og kampen mellem forskellige ideologier, der har været grundstenen i udviklingen af vort demokrati og af vort samfund. Hvis ideologierne blandes sammen i én pærevælling, og det hele bliver umuligt at skelne fra hinanden, stækker det demokratiet. For hvorfor skal man så overhovedet gå til stemmeboksen?

Lad os derfor få visionerne tilbage. Visionerne om et mere lige samfund. Visionerne om et samfund, hvor vi giver liberalismen kamp til stregen og forsvarer den svages ret til et menneskeværdigt og trygt liv. I disse år ser vi huller i det sociale sikkerhedsnet. Langtidssyge og langtidsledige mister indkomst. Unge på kanten kommer ikke i gang. Velfærdssamfundets kerneydelser er under pres, og vi har igen fået fattigdom i Danmark.

Samtidig bliver der flere rige, og mens lønmodtagerne oplever fald i reallønnen, slår lønningerne på direktørgangene rekord. I den banksektor, der har medansvar for finanskrisen, bevilger man hinanden astronomiske beløb i fratrædelsesgodtgørelse.

Uligheden i Danmark vokser. Det var ikke den vej, vi ville. Det var ikke denne udvikling, pionererne skrev ned i de første socialdemokratiske lærebøger. Nu er det på tide, at vi tager værdikampen op, at vi pudser visionerne af, og at vi igen siger det højt: Ja, vi har en idelogi: Det er solidaritetens ideologi. Det er den idelogi, der altid tager den svages parti.

Af formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK