Lad os så komme ind i kampen!

01. maj 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

Når det er 1. maj, skal vi hygge os. Det er en festdag, hvor vi møder gode venner og kolleger. Det er en dag, hvor vi mødes og bekræfter hinanden og nikker til det, talerne siger. Men en gang var 1. maj en kampdag, og det burde vi måske minde hinanden om? Sandheden er jo, at der lige nu buldrer en værdikamp af sted, som vi i arbejderbevægelsen ikke har været gode nok til at komme ind i.

Det er ikke første gang, vi har oplevet det. I slutningen af halvfemserne kørte der også en værdikamp. Den gang handlede det om indvandring og dårlig integration, og det var ikke noget, vort parti tog alvorligt. Resultatet blev splittede skoler, sociale problemer og høj arbejdsløshed. Sammenhængskraften var truet.

Den gang glemte man at lytte, og man lod andre kæmpe værdikampen. Resultatet kender vi, men har vi lært af erfaringerne? Efter 10 år i opposition har vi fået en socialdemokratisk ledet regering, men endnu en gang oplever vi, at vælgerne advarer og sender nødråb, uden at der bliver lyttet. Denne gang er det en helt anden værdikamp, der kører. Det er en kamp om, hvem der skal have lov til at fortælle fortællingen om dagens Danmark.

I den ene fortælling er skurkene alle dem, der ”nasser” på det danske samfund. Når man opgør tal for, hvor mange der er på overførselsindkomst, tager man revl og krat med. Selv de mennesker, der et helt liv har bidraget til samfundet og nu er på pension, bliver talt med. Langtidsledige, langtidssyge, efterlønnere: alle bidrager til det store tal, og eksperter ryster på hovedet og siger, at det ikke kan blive ved med at gå. I den fortælling er der også helte, nemlig erhvervslederne, der trods høje skatter og afgifter stolt kæmper for at skabe arbejdspladser og velfærd.

I den anden fortælling kan der fortælles om erhvervsledere, der konstant truer med at flytte arbejdspladser ud af landet, hvis de ikke får deres vilje. Der fortælles om virksomheder, der jonglerer med tallene for at undgå at betale skat, og om virksomheder, der bidrager til social dumping og ikke en gang vil tage ansvar for at uddanne fremtidens arbejdskraft ved at oprette tilstrækkelig med lære- og praktikpladser. I den fortælling får erhvervslivet hvert år 20 mia. kroner i tilskud og er dermed på støtten, og i den fortælling accepterer lønmodtagere reallønsfald, og ledige knokler konstant for at få job.

Problemet er, at det er den første fortælling, der fortælles. Den blå fortælling. Hvorfor? Fordi vi i fagbevægelsen ikke har været gode nok til at se det som en værdikamp, og det er det, vi skal ændre. Vi skal tage værdikampen op. Måske troede vi ikke, at det var nødvendigt, når vi fik en anden regering. Måske troede vi ikke, at vi skulle bruge energi på at forsvare de mennesker, der uforskyldt er kommet ud i ledighed eller sygdom. Måske kunne vi slet ikke forestille os, at både politikere, meningsdannere og arbejdsgivere kunne finde på at nedgøre mennesker, der i stedet har brug for en hjælpende hånd. Måske troede vi, at de tider var forbi, hvor der skulle findes syndebukke.

Vi tog fejl, og det skal vi rette op på. I dag fejrer vi 1. maj. I morgen kaster vi os ind i værdikampen med fuld styrke.

Af formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard

Politik