Lader vi de unge i stikken?

01. maj 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

Når det er 1. maj, fejrer arbejderbevægelsen fortidens sejre, kommenterer nutidens politik og ser frem mod de opgaver, der venter os i fremtiden. Og hvad er fremtiden? Det er de kommende generationer. Det er dem, der skal føre demokratiet og velfærdsstaten videre, det er dem, der skal overtage arbejdsmarkedet, og det er dem, der skal udstikke nye veje og sikre fortsat udvikling.

Spørgsmålet er, om vi giver de unge de muligheder, de fortjener, eller om vi lader dem i stikken? Noget tyder på det sidste. Arbejdsløsheden blandt unge i Europa er historisk høj. Millioner er uden arbejde, og også i Danmark er alt for mange unge hverken i uddannelse eller i job. Vi risikerer at miste en generation på gulvet, og vi er nødt til at tænke i nye baner og turde gå nye veje. Det er ikke nok at svinge pisken og ramme de unge økonomisk, for der findes en gruppe unge, der har svært ved at komme i gang i de traditionelle uddannelser eller på arbejdsmarkedet. Det ændrer vi ikke på ved at tage pengene fra dem.

Det må være muligt at finde nogle særlige tilbud til disse unge på kanten. Man kan forestille sig kommunale aktiviteter, hvor der produceres bænke og motionsredskaber osv., og hvor der løses opgaver, der er til gavn for miljøet. Meningsfulde jobs, der tilbydes under rummelige forhold. Vi må alle strække os langt og måske også gennem mentorordninger give de unge den støtte og personlige hjælp, der på sigt kan få dem i ordinær beskæftigelse.

Samtidig skal vi gøre en indsats for, at færre unge kommer ud på kanten, og det skal vi blandt andet gøre ved at sikre tilstrækkeligt med lære- og praktikpladser og ved at forhindre, at så mange dropper ud fra ungdomsuddannelserne. Her er det ikke mindst et problem, at mange unge nærmest guides ind på det klassiske gymnasium, selv om det måske slet ikke er noget for dem. Det er vigtigt, at de i folkeskolen får den nødvendige vejledning og får klar besked om, hvilke muligheder der er, og at det ikke kun er gymnasiet, der ”kan føre til alt”.

Over hele Østjylland har vi dygtige, fremsynede og visionære erhvervsskoler, der tilbyder den helt brede vifte af uddannelser. Det er vigtigt, at de unge får en grundig oplysning, så de kan vælge rigtigt. Desværre ser vi, at mange af dem, der dropper ud, slet ikke kommer i gang igen. Det er ulykkeligt for de pågældende, og det er ulykkeligt for samfundet.

Hvis vi skal have større lighed i det danske samfund, skal vi tage bedre hånd om dem, der har svært ved at komme i gang og blive en del af samfundet. Hvis vi skal styrke og udvikle vort demokrati, skal vi have alle med, og vi skal skabe betingelser, så flere kan bryde den sociale arv. Det bliver et samfundsmæssigt stort problem, hvis en gruppe unge føler sig uden for og derfor ikke motiveret til at tage medansvar for fremtidens samfund. Derfor er indsatsen for dem på kanten ikke kun nødvendig for at give disse unge et godt liv, den er nødvendig for vort samfund, for vort demokrati.

På denne 1. maj er der mange vigtige emner at tage fat på. Mange danskere er kommet i klemme på grund af krisen, og tusinder ryger i disse uger ud af dagpengesystemet, fordi politikerne har vedtaget en uansvarlig reform. Disse mennesker kan komme ud i en social, økonomisk og menneskelig deroute, og det er ét af de vigtige områder, vi i fagbevægelsen skal have øget opmærksomhed på i den kommende tid. Men trods disse store og vigtige opgaver, må vi ikke glemme indsatsen for de unge. Det er dem, der er fremtiden, det er dem, der skal rette op på de økonomiske og miljømæssige fejltrin, vi har gjort de seneste år. Vi har ikke råd til at lade dem i stikken. Og vi har ikke ret til at lade dem i stikken.

Af formand for HK Østjylland, Viggo Thinggaard

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK