Røde faner, grønne grene og en blå fortælling

01. maj 2013  |  Østjylland  |  Viggo Thinggaard

Den 1. maj er præget af røde faner og grønne, nyudsprungne grene. Det er dejlige farver, der på hver sin måde signalerer fremtid. De røde faner har altid været symbolet på kampen på en bedre fremtid, og de friske, grønne grene fortæller os, at sommeren er på vej. Derfor klæder de to farver hinanden. Der er imidlertid en tredje farve, der gerne vil blande sig. Det er den blå farve, der har det med at sive ind over alt, også i en socialdemokratisk ledet regering.

Vi oplever i disse måneder, hvordan det er den blå fortælling om helte og skurke, der præger den offentlige debat. Og hvem er så heltene i den blå fortælling? Ja, det er først og fremmest de aktive, engagerede og uundværlige erhvervsledere i det private erhvervsliv. De tør satse, selv om de må lide under besværlige love og alt for høje skatter og afgifter. De fortsætter ufortrødent og skaber nye arbejdspladser og grundlag for velfærd.

Se, det er de virkelige helte i den blå fortælling. Og hvem er så skurkene? Dem er der rigtig mange af. Det er lønmodtagerne, der generelt tjener for meget, laver for lidt og går for tidligt på pension. Det er de arbejdsløse, der ikke gider tage arbejde, fordi de får for meget i dagpenge. Det er langtidssyge og de langtidsledige, der bare skal tage sig sammen. Og så er der fagforeningerne, der har alt for meget magt, og som gør det næsten umuligt at drive virksomhed i dette land.

Sådan lyder den blå fortælling, og den ved også, hvordan vi skal belønne heltene og straffe skurkene: Heltene skal have bedre forhold med lavere skatter og afgifter, og skurkene skal kunne gå længere og billigere på literen. Der skal også spares på ydelserne, og dagpengereformen var kun et skridt på vejen. Og så skal vi selvfølgelig have stækket fagforeningernes magt, lyder det i den blå fortælling.

Problemet er, at når man lytter til denne fortælling, kan det være svært at gennemskue budskaberne. De er som regel pakket godt ind, så det lyder lidt pænere...

Nu er det på tide at sige stop. Vi orker ikke at høre mere på den blå fortælling. Den har vi hørt på i 10 år under den forrige regering, og vi må stadig af og til høre på den i nogle lidt andre vendinger. Vi er trætte af at høre, at man både skal bruge gulerod og pisk, når vi ved, hvem der får pisken og hvem, der får guleroden.

Vi er trætte af den slidte historie om, at hvis erhvervslivet ikke får sin vilje, flyttes virksomheder til udlandet. Og vi er trætte af, at hver gang det går godt i Danmark, får erhvervslivet æren, og når det går skidt, er det alle andres skyld.

Nu vil vi ikke høre mere på den gamle fortælling, uanset hvem, der fortæller den. De blå historiefortællere har været dygtige til at komme med klokkeklare budskaber og gentage dem igen og igen. Det bliver de ikke mere rigtige af. Vi kan også fortælle historier. Vi kan fortælle om, hvordan de såkaldte helte i erhvervslivet medvirker til social dumping og ikke sørger for fremtidens uddannede arbejdskraft ved at sikre tilstrækkelig med praktikpladser. Vi kan fortælle historien om, hvordan dele af erhvervslivet jonglerer med tallene for at undgå at betale skat og dermed bidrage til den fælles husholdning. Vi kan fortælle om et erhvervsliv på støtten, der hvert år får 20 milliarder i erhvervsstøtte, og får vi nok ud af disse mange penge? Hver gang, der laves jobrotation, er der større til erhvervslivet, selv om de får stor gavn af projekterne i form af uddannet arbejdskraft. Hver gang, der ansættes med løntilskud og under praktikordninger, er der tilskud til virksomhederne. Erhvervslivet taler forarget om de mange på overførselsindkomst, men er selv på støtten. Det kan vi alt sammen fortælle en hel del historier om.

Men vi kan først og fremmest fortælle om dem, der bliver gjort til skurke i den blå fortælling. Vi kan fortælle om den danske lønmodtager, der gennem generationer har opbygget det samfund, vi har i dag. Det er dem, der har skabt værdierne, og det er dem, vi kan takke for det velfærdssamfund, der i dag sættes under pres. Vi kan fortælle om ledige, der hver eneste dag søger job, og vi kan fortælle om langtidsledige, der kæmper en hård kamp for at komme tilbage til arbejdsmarkedet. Vi kan fortælle om nogle mennesker, der rammes på både økonomi og stolthed i disse nyliberale tider, hvor det er blevet moderne at sparke til dem, der ligger ned. Det er den historie, vi skal være bedre til at fortælle. Lad os give hinanden håndslag på det denne 1. maj.

Af formand for LO Silkeborg-Favrskov, Viggo Thinggaard

Politik

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK