Fem procent ekstra ind på pensionen

02. maj 2013  |  HK Stat  |

Nu får alle Sampensions kunder, der har haft en garanteret ydelse, sat fem procent ekstra ind på deres depot. De kan også få ydelsesgarantien tilbage, men det koster. Det har Sampension aftalt med Forbrugerombudsmanden og en forening af kunder, som overvejede at anlægge sag mod Sampension for at have afskaffet ydelsesgarantierne.

Har du din arbejdsmarkedspension i Sampension lige som de fleste af HK Stats medlemmer, får du sidst i maj et brev fra selskabet med en vigtig besked: Hvis du ikke foretager dig yderligere, vil Sampension overføre et beløb på fem procent af dit depot fra 1. maj 2013 som en særlig, individuel bonus.

Det vil sige, at du får udsigt til en større pension til sin tid. Dem, der allerede er gået på pension, vil få en højere ydelse. De ekstra penge på din opsparing er en kompensation for, at der ikke længere er nogen ydelsesgaranti i Sampension.

Retur til garanti muligt, men dyrt

Kunderne kan også vælge at sige nej tak til de ekstra fem procent og i stedet blive stillet som om, ydelsesgarantien ikke var afskaffet pr. 1. januar 2011. Det vil betyde, at man bevarer sin oprindelige garanti på de indbetalinger, der var sket til ens pensionsdepot frem til januar 2011.

Men den løsning kan blive dyr for den enkelte, oplyser Sampension. Dels får man ikke de ekstra fem procent nu, dels skal man betale en risikorente for at blive i garantien. Og man vil ikke modtage fremtidig bonus.

Aftale med Forbrugerombudsmanden

Løsningen med de ekstra fem procents særlig, individuel bonus er en del af en ny aftale mellem Sampension, Forbrugerombudsmanden og Ydelsesgarantiforeningen. Aftalen skrev parterne under 2. maj 2013.

Baggrunden er, at der – efter at Sampensions erstattede ydelsesgarantien med en hensigtserklæring i januar 2011 – opstod diskussion om det juridisk holdbare i beslutningen.

Finanstilsynet vurderede dengang, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at fastslå, at Sampension havde handlet i strid med reglerne om god skik ved at afskaffe ydelsesgarantierne ved en aftale med parterne bag Sampension, det vil sige arbejdsgivere og fagforeninger.

Men Finanstilsynet tog ikke stilling til, hvorvidt Sampension ved aftalen civilretligt var blevet frigjort fra sine forpligtelser over for kunderne. Den endelige afgørelse af dette spørgsmål måtte domstolene tage sig af, erklærede Finanstilsynet.

På den baggrund undersøgte nogle kunder i 2011 mulighed for at anlægge et gruppesøgsmål. De stiftede Ydelsesgarantiforeningen. Forbrugerombudsmanden besluttede i maj 2011 at tage sagen op over for Sampension.

Enige om at være uenige

Sampension og Forbrugerombudsmanden er nu enige om at være uenige. Forbrugerombudsmanden vurderer, at Sampension ikke var aftaleretligt berettiget til at afskaffe ydelsesgarantierne med tilbagevirkende kraft uden samtykke fra kunderne. Og Sampension fastholder, at man var berettiget til at afskaffe garantierne – og at man gjorde det for at varetager kundernes interesser.

Tilfredse parter

Men med den nye aftale bliver der ikke tale om, at en langvarig retssag skal afgøre, hvem der har ret. Forbrugerombudsmand Henrik Øe er ifølge en fælles pressemeddelelse fra parterne meget tilfreds med aftalen:

»Jeg glæder mig over, at Sampensions kunder nu får tilbudt en rimelig kompensation for den mistede ydelsesgaranti. Samtidig åbner aftalen mulighed for, at de kunder, der i stedet for måtte ønske at genindtræde i ydelsesgarantien for så vidt angår allerede indbetalte pensionsbeløb, også får mulighed for det,« siger han.

Sampensions administrerende direktør, Hasse Jørgensen, er også positiv:

»Det er en god aftale, der stiller alle parter tilfredse, og samtidig sikrer, at den del af egenkapitalen, der før stod bag ydelsesgarantien også i fremtiden kan komme kunderne til gode. Som kundeejet selskab er dette i fuld overensstemmelse med vores formål,« diger direktøren.

Skyldes krav fra EU

Sampension ophævede ydelsesgarantien fra januar 2011. I stedet udstedte Sampension en hensigtserklæring om, at kunderne fremover ville få forrentet deres opsparing lige så godt, som hvis de havde bevaret ydelsesgarantien.

Baggrunden for beslutningen var nye krav fra EU. Sampensions bestyrelse vurderede dengang som nu, at den mest kundevenlige måde at imødekomme de nye krav til reserverne på var at afskaffe ydelsesgarantierne.

Stat Pension Jura

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK