Tid til selvkritik

03. maj 2013  |  Østjylland  |  Hans-Henrik Hansen

Fagbevægelsen blev overrasket over arbejdsgivernes viljestyrke, også selvom arbejdsgiverne længe inden OK 2013 havde gjort det klart, hvad de gik efter. Fagbevægelsen må gribe i egen barm og ruste sig til OK 2014 og 2015.

Den danske Model er død. De offentlige arbejdsgivere har taget livet af den.

Det er en væsentlig lære af den overståede lockout, men det er langt fra hele læren. LO-fagbevægelsen bør også gribe i egen barm og udøve den nødvendige selvkritik med henblik på næste overenskomstfornyelse på det offentlige område i 2015. Vi skal være bedre forberedt, bedre til at forstå arbejdsgivernes hensigter og bedre til at erkende, at et samarbejde mellem de forskellige grupper - og en bred forståelse hos de privatansatte – er nødvendigt, hvis vi skal have en chance.

Hans-Henrik Hansen HK Kommunal Østjylland

Hans-Henrik Hansen

Længe inden forhandlingerne til OK2013 gik i gang var det offentligt tilgængeligt, hvad arbejdsgiverne ville. Det var fremgået af oplæg allerede forud for den forrige overenskomst i 2011, og det fremgik af en række nyere papirer fra både KL og Moderniseringsstyrelsen samt af en række EU-beslutninger. Tag blot ét eksempel, nemlig Økonomiaftalen for 2013 mellem finansministeriet og KL: ”Målsætningen om bedre ressourceudnyttelse skal ses i relation til lærernes arbejdstid. Anvendelsen af lærernes arbejdstid er reguleret i centrale overenskomster og lokale arbejdstidsaftaler. Dette begrænser mulighederne for at anvende lærernes arbejdstid mere hensigtsmæssigt. Regeringen og KL er på den baggrund enige om, at der er behov for at få mere undervisningstid for de nuværende lærerressourcer i folkeskolen”.

Klar tale. Alligevel blev fagbevægelsen overrasket over arbejdsgivernes stædighed. Måske fordi vi i det daglige ofte møder en anderledes velvilje fra lokale ledere. Men KL og de centrale arbejdsgivere vil tilsyneladende kun forhandlingen, så længe det er en farbar vej til at få deres egne krav opfyldt; og hvis ikke det er muligt, foretrækker de kampen frem for kompromisset. Det er det nye. Og det er i den forstand, at Den danske Model er død.

I dag er overenskomstkonflikter i både det private og offentlige underlagt en overordnet politisk prioritering: at styrke Danmarks konkurrenceevne. Skal en overenskomstkamp føres til sejr for lønmodtagerne, skal de derfor være i stand til at presse regeringen, hvilket kræver opbakning i befolkningen. Det betyder, at kravene af alle skal opfattes som rimelige – også af de, der har mistet eller aldrig har haft de rettigheder, som fx de offentlige stadig har, men som arbejdsgiverne lægger op til at fjerne.

Det bør de offentlige ansattes fagforeninger hurtigst muligt erkende og på den baggrund allerede nu begynde forberedelsen af OK2015. Opgaven er at inddrage bestyrelser og tillidsvalgte på alle niveauer i forberedelserne, diskutere arbejdsgivernes intentioner og vores egne muligheder. Opgaven er også solidarisk at følge med i de privatansattes overenskomstfornyelse i 2014. Og dermed foretage en investering med henblik på et fælles udbytte i fremtiden.

Kommunal Overenskomst

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK

Vi er ved telefonerne mandag til torsdag kl. 8-17. Fredag kl. 8-16.

Ved tekniske problemer på hjemmesiden, ring til 4437 1563. Åbent 6-24.

Mit HK

Log på Mit HK